دستگیره درب و پنجره

به طور حتم، از پرکاربردترین و مهمترین یراق الات هر درب و پنجره ای، دستگیره های آن هاست.انتخاب دستگیره ی مناسب نه تنها جنبه ی زیبایی پنجره را دارد، بلکه در طول عمر درب و پنجره و اسپانیولت آن نیز تاثیر دارد.

156

دستگیره درب و پنجره

به طور حتم، از پرکاربردترین و مهمترین یراق الات هر درب و پنجره ای، دستگیره های آن هاست.انتخاب دستگیره ی مناسب نه تنها جنبه ی زیبایی پنجره را دارد، بلکه در طول عمر درب و پنجره و اسپانیولت آن نیز تاثیر دارد.دستگیره های بلند تر به طور کلی فشار کمتری به اسپانیولت وارد می کنند.دستگیره هایی که اهرم آن توپر تر باشد، از کیفیت بیشتری برخوردار است.همچنین ضخامت صحفه ی اصلی دستگیره نیز مورد اهمیت است.
ماشین کاری و نحوه ی اتصال اهرم به صفحه ، و کیفیت آلیاژ استفاده شده. در ساخت نیز مورد اهمیت می باشد. همچنین فنر دستگیره نیز باید کیفیت مناسبی داشته باشد.در غیر این صورت ، عملکرد دستگیره بد. شده و یا حتی از کار می افتد.
مورد دیگری که درباره ی یراق آلات دستگیره مهم است، زوار جای پیچ است، که باید مقاوم و محکم باشد، و در برابر شکستگی و خوردگی مقاومت کافی را داشته باشد.
نکته ی دیگر در مورد دستگیره ها ، طول اهرم دستگیره است. اگر اهرم دستگیره کوتاه باشد فشار بیشتری به دستگیره و اسپانیولت وارد می شود. و باز و بسته شدن هم برای کاربر سخت خواهد بود. هرچه دستگیره بلند تر باشد کار راحت تر خواهد بود.
البته توجه کنید که بیش از حد بلند بودن دستگیره هم استحکام و قدرت آن را کم می کند.شفت چهارپهلو در دستگیره هم باید آلیاژ مناسب و مرغوبی داشته باشد در غیر این صورت سبب می شود تا دستگیره به راحتی بشکند.