پروفیل آلومینیوم چیست - انواع پروفیل آلومینیوم - شرکت پارس مهر

پروفیل آلومینیوم چیست - انواع پروفیل آلومینیوم - شرکت پارس مهر

پروفیل آلومینیوم چیست - انواع پروفیل آلومینیوم - شرکت پارس مهر

یکی پرکاربردترین و پرمصرف ترین مواد اولیه در تولید پروفیل، آلومینیوم است. پروفیل آلومینیوم به دلیل سبک وزن بودن، انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر خوردگی، دارا بودن خاصیت تبادل دمایی و ... محبوبیت خاصی در برابر دیگر پروفیل ها دارد.
1400/10/2
0 نظر

پروفیل آلومینیوم چیست آشنایی با انواع پروفیل آلومینیوم

یکی پرکاربردترین و پرمصرف ترین مواد اولیه در تولید پروفیل آلومینیوم است. پروفیل آلومینیوم به دلیل سبک وزن بودن، انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر خوردگی، دارا بودن خاصیت تبادل دمایی  و ... محبوبیت خاصی در برابر دیگر پروفیل ها دارد.

پروفیل آلومینیومی دارای طول مقطع متغیر، سطح معین و اوزان متفاوت است و در بازار به صورت صنعتی، ساختمانی و اختصاصی عرضه می شود.

پروفیل آلومینیوم چیست

انواع پروفیل آلومینیوم درب و پنجره

پروفیل آلومینیومی در سه مدل ساده، ترمال سبک و چوبی آلومینیومی تولید می شوند.

پنجره آلومینیومی ساده

این مدل پروفیل در ایران در دو نوع ST و Coronet تولید می شوند. پنجره ST  به خاطر عایق هوا، حرارت و دما و نیز دارای قفل مناسب نبست به coronet  در بازار فروش بیشتری دارد. پنجره coronet  عایق بندی و یراق آلات ضعیفی دارد و در برابر ورود گرد و غبار، دود به داخل ساختمان عایق مناسبی نیست.

پنجره آلومینیومی ترمال بریک

پنجره آلومینیومی ترمال بریک عایق بسیار خوبی در برابر حرارت است این پنجره به دلیل استفاده از تسمه ای با جنس پلی آمید قدرت تحمل حرارت آن  تا 220 درجه سانتی گراد است. در این نوع پروفیل لایه بیرونی چارچوب و لنگه از لایه داخلی آن جدا است.

پنجره چوب آلومینیومی

پنجره چوب آلومینیومی یک پروفیل ترکیبی می باشد که لایه داخلی آن از جنس چوب و لایه بیرونی آن از جنس آلومینیوم ساخته شده است.

کاربرد پروفیل آلومینیوم

پروفیل آلومینیوم کاربردهای وسیعی در صنعت ساخت و ساز دارد.

کاربرد پروفیل آلومینیوم

 کاربرد های پروفیل آلومینیوم:

برای ساخت قوطی کنسرو، بسته بندی نیمه مقاوم غذا

در صنایع پزشکی و داروسازی

استفاده صنعت برق

ساخت ماشین آلات و تجهیزات

استفاده در ساخت لوازم بادوام و استقامت بالا

مراحل تولید پروفیل آلومینیوم

واحد قالب سازی

واحد اکستروژن

واحد ایجینگ

واحد آنودایز

رنگ پودری و دکورال

واحد پولیش

واحد کنترل کیفی

واحد بسته بندی

ضخامت پروفیل آلومینیوم

قوطی پروفیل آلومینیوم با ضخامت 3 تا 10 میلیمتر در ابعاد 5*5 الی 120*120 میلمتر مربع و در طول 3،4،6 متر با آلیاژ 6 و 7 هزار در بازار به فروش می رسد.

روش تولید پروفیل آلومینیوم

در کشور پروفیل آلومینیوم را با کمک دستگاه پرس اکستروژن آلومینیوم تولید می کنند.

روش تولید پروفیل آلومینیوم

در این روش، بیلت آلومینیوم را با فشار و حرارت مناسب به پروفیل هایی با سطح مقطع مشخص تبدیل می کنند.

آلومینیوم صنعتی، اختصاصی و ساختمانی را به وسیله پرس اکستروژن آلومینیوم یا به اصطلاح اکسترود کردن، تولید می کنند.

واحد بیلت آلومینیوم و ریخته گری

در واقع بیلت ماده مهم و اولیه برای تولید پروفیل آلومینیوم است.

و کیفیت تولید پروفیل ها رابطه ای مستقیم با کیفیت بیلت دارد که آن را تولید کرده و یک بیلت با کیفیت پایین، قطعا پروفیل هایی با کیفیت پایین را به عمل می آورد. کیفیت بیلت به صورت مستقیم و غیر مستقیم بروی محصول به عمل آمده اکستروژن تاثیر دارد.

واحد پرس اکستروژن

اکستروژن آلومینیوم فرایندی است که در طی آن می توان بیلت آلومینیوم را به پروفیل های آلومینیوم با سطح مقطع های مختلف تبدیل کرد که در صنایع مختلف زیادی مانند صنایع نظامی، ساختمانی و صنعتی کاربرد دارد.

به دلیل ویژگی خاص فلز آلومینیوم نسبت به دیگر فلزات فرایندی اکستروژن به راحتی امکان پذیر می باشد،

چگالی و سختی فلز آلومینیوم در مقابل فولاد یک سوم است که همین امر باعث می شود عملیات ریخته گری به آسانی انجام شود

به همین دلیل در فرایند اکستروژن، پروفیل بدست آمده در صورت مخلوط شدن با سایر فلزات از استحکام و کیقیت بسیار خوبی برخوردار است.

واحد آنودایزینگ آلومینیوم

آنادایزینگ آلومینیوم یا آنادایز کردن در واقع جهت ایجاد لایه ای از اکسید بر روی سطح ورق یا پروفیل آلومینیومی می باشد.

به این شکل، مقاومت در برابر خوردگی و سایش را بالا می برد همچنین آنادایزینگ باعث ظاهری زیبا و عدم تغییر رنگ در سطح آلومینیوم می شود.

واحد پولیش و دکورال

پولیش آلومینیوم یا پولیشنگ در واقع ساخت ظاهری درخشنده و براق در سطح پروفیل است، که درخشندگی و براقییت آن به مرور زمان از بین نمی رود.

به همین علت در میان طراحان و معماران به خصوص در درب و پنجره دوجداره گزینه پرطرفدار به شمار می رود. فرآیند پولیشینگ آلومینیوم قبل از آنادایز کردن صورت می پذیرد.

واحد رنگ الکترو استاتیک

پروفیل آلومینیوم با استفاده از خدمات رنگ پودری الکترواستاتیک ظاهری بسیار زیبا و نمای مدرنی به ساختمان در دکوراسیون داخلی و نماهای خارجی و معبر می بخشد.

رنگ پودری باعث یکسری مزایا برای پروفیل آلومینیوم می شود از جمله اینکه باعث می شود در مقابل گرما و اشعه uv مقاومت بالایی داشته باشد

و همچنین می توان به تنوع رنگ و طرح، درصد براقیت بالاتر و امکان شستشو و سازگاری از نظر زیست محیطی اشاره کرد.

واحد دوخت ترمال بریک

برای مانع از شل شدن و لغزش پلی آمید روی شیارهای پروفیل، از دستگاه شیار زن ترمال بریک استفاده می کنیم. با ایجاد مقاومت برشی در حین قرار گرفتن پروفیل آلومینیوم و پلی آمید در کنار موجب استحکام و مقاومت بیشتر و همچنین جلوگیری از لغزش پلی آمید بر روی پروفیل آلومینیوم می شویم.

پروفیل شیاردار آلومینیوم

پروفیل شیاردار آلومینیوم از جمله پروفیل های پر مصرف صنایع هست که کاربرد گسترده ای دارد. زمانی که فردی به یکی از تولیدکنندگان پروفیل شیاردار مراجعه می کند و مورد مصرف و نیاز خاص خود را مطرح می سازد، اگر در بین انواع پروفیل آلومینیوم شیاردار نمونه های از پیش طراحی شده و موجود در انبار نباشد، نیاز به تولید قالب آلومینیوم و تولید آلومینیوم شیاردار صورت می گیرد. 

پروفیل شیاردار آلومینیوم

پروفیل شیاردار

پروفیل شیاردار از پر مصرف ترین پروفیل های آلومینیومی در جهان می باشد. کشورهای آسیایی مخصوصا چین، اروپا و آمریکای شمالی مصرف کنندگان اصلی جهانی انواع پروفیل آلومینیوم شیاردار صنعتی هستند. از طرفی، میزان مصرف سرانه آلومینیوم در کشورهای مختلف یکی از معیارهای پیشرفت آن‌‌‌ ها است؛ برای مثال این عدد در امریکا، به عنوان یک کشور پیشرفته، حدود ۲۲ کیلوگرم و در ژاپن ۲۰ کیلوگرم و در کره جنوبی به عنوان کشور تقریبا صنعتی، ۱۰ کیلوگرم است.

بررسی شرکت‌ های بزرگ تولیدکننده آلومینیوم مانند BHP و RUSAL نیز نشان می‌ دهد در ۱۰ سال آینده میزان مصرف آلومینیوم آسیا با رشدی معادل ۱۷ درصد افزایش یابد و میزان نیاز کل جهان به آلومینیوم در سال ۲۰۲۰ به 6/60 میلیون تن برسد؛ درحالی که پیش‌بینی تولید در این سال حدود 5/57 میلیون تن خواهد بود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر