✨قیمت پروفیل سبک - پارس کوپال

✨قیمت پروفیل سبک - پارس کوپال

پروفیل سبک از ورق روغنی که طی ۳ فرایند کلی نورد کاری – جوش القایی و ‌فرمینگ لوله یا پروفیل در خطوط‌ مکانیزه تولید می شود، این ورقها معمولا نورد سرد یا روغنی هستند، و ضخامتی بین ۰.۴ تا ۱.۵ میلیمتر دارند.
1401/7/6
0 نظر

قیمت پروفیل سبک

پروفیل سبک چیست ؟ 

پروفیل سبک از ورق روغنی که طی ۳ فرایند کلی نورد کاری – جوش القایی و ‌فرمینگ لوله یا پروفیل در خطوط‌ مکانیزه تولید می شود، این ورقها معمولا نورد سرد یا روغنی هستند، و ضخامتی بین ۰.۴ تا ۱.۵ میلیمتر دارند. این نوع پروفیل دارای 13 نوع ضخامت است. قیمت پروفیل سبک در ضخامت ۶دهم به دلیل کندی فرآیند تولید و ایجاد ضایعات ورق. همیشه گرانتر از دیگر ضخامت ها می باشد. ورق استفاده شده برای ساخت پروفیل‌ سبک می‌تواند ورق سیاه، ورق آلومینیوم و یا ورق گالوانیزه باشد.

پروفیل‌هایی که با استفاده از ورق سیاه تولید می‌شوند، در صنعت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. قوطی مبلی تولید شده از ورق آلومینیوم بدون در نظر گرفتن آلیاژ استفاده شده، دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. یکی از دلایلی که باعث انتخاب نام‌ پروفیل سبک شده، ضخامت پایین ورق در زمان تولید است. پروفیل مبلی به دلیل خصوصیات ویژه در بازار لوله و پروفیل بسیار پرکاربرد می باشد و در تولید قطعات خودرو و موتورسیکلت، مبل و میز، دوچرخه، لوازم خانگی، کانکس و کانتینر مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت پروفیل سبک

ویژگی های پروفیل سبک 

برخلاف پروفیل های معمولی که هر مقطع در دو یا سه ضخامت تولید می شود، در استاندارد پروفیل سبک یا مبلی ، برای هر مقطع  حدود ۱3 ضخامت مختلف موجود است ، که طراح یا تولید کننده می تواند از بین آنها و با توجه به خصوصیات فیزیکی مورد نظر، وزن دلخواه را انتخاب کند . پروفیل سبک یا پروفیل مبلی که با نام قوطی سبک نیز شناخته می شود، از ورق روغنی و براساس استاندارد DIN 2394(1) 94 و EN 10 219 -2 آلمان با فرایند جوش دو سر ورق تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: قیمت پروفیل آلومینیوم

از مهمترین خصوصیات پروفیل مبلی می‌توان به دقت ابعادی، کیفیت سطحی خوب، فرم پذیری، پرس و کشش اشاره کرد. پروفیل مبلی سطح زیبا و فرم پذیر ویژگی های پروفیل سبک دارد، خوب خم می شود و از همه مهمتر در آبکاری بسیار مناسب عمل می کند. 

قابلیت جوش پذیری و کشش سرد از دیگر قابلیت هایی است که می توان نام برد. کیفیت سطحی پروفیل مبلی به گونه است که در رنگ کاری و بخصوص در آبکاری و کرم کاری نتیجه مطلوبی ارائه می دهد. 

قیمت پروفیل سبک

قیمت پروفیل مبلی ابتدا به کیفت محصول تولید شده بستگی دارد. کیفیت پروفیل سبک ابتدا به کیفیت ورق روغنی و در مرحله دوم به جوش صحیح بستگی دارد؛ البته محلول آب صابون که برای خنک کردن فرآیند جوش قوطی سبک فلزی استفاده می شود نیز یکی از موارد تاثیر گذار بر قیمت پروفیل سبک می باشد. پس از خنک شدن پروفیل توسط محلول آب صابون، تمام محلول از درون پروفیل سبک  تخلیه می شود، در غیر اینصورت باعث زنگ زدگی محصول خواهد شد. 

استاندارد بودن فرآیند تولید، محصول با کیفیت تری ارائه خواهد داد که در قیمت گذاری تاثیر زیادی دارد. معمولا قیمت پروفیل سبک برحسب واحد وزن اعلام می شود که این قیمت‌گذاری تابعی از  قیمت جهانی ورق نورد سرد، قیمت ارز، تعرفه گمرکی، هزینه انرژی کارخانه ها و … است. با آنکه قیمت پروفیل‌ سبک یا مبلی به کیلو در مقایسه با پروفیل های معمولی بالاتر است اما چون این پروفیل ها سبک تر هستند قیمت هر شاخه آنها ارزان تر می باشد. بنابراین در بسیاری از صنایع که ضخامت‌های پایین‌تر پروفیل مورد نیاز است، از پروفیل سبک یا مبلی استفاده می‌شود.

پروفیل سبک

دقت ابعادی و ظرافت این محصولات در کنار کیفیت بالای آن ها سبب بالاتر بودن قیمت پروفیل مبلی نسبت به پروفیل های سنگین شده است. قیمت این محصول مثل سایر مقاطع فولادی به عوامل متعددی اعم از قیمت ماده اولیه (ورق روغنی)، کیفیت کارخانه تولیدی، ظرافت و دقت ابعادی و سایر مسائل مانند نرخ ارز و عوامل سیاسی بستگی دارد. لازم به ذکر است اگرچه قیمت واحد وزن پروفیل مبلی نسبت به پروفیل های سنگین بیشتر است ولی در نهایت به دلیل وزن پایین تر این محصول، قیمت نهایی آن نسبت به محصولات با وزن بالاتر کمتر خواهد بود. بنابراین پروفیل های مبلی در کنار دارا بودن کیفیت بالا، مقرون به صرفه می باشند. دلیل نامگذاری این مقاطع به پروفیل سبک قرار داشتن ضخامت آن ها در محدوده 0.4 تا 1.5 میلی متر می باشد که سبب کم شدن وزن نهایی این محصولات می شود.

عوامل واکنش گرا بر قیمت پروفیل سبک

قیمت پروفیل سبک در ایران به عوامل متعددی بستگی دارد؛  مسائل سیاسی کشور و منطقه که از بیرون از کشور تحمیل می گردد مانند تحریم ها و تعرفه های گمرکی، قیمت دلار و رویکرد دولت از سری عوامل واکنش گرا بر قیمت پروفیل سبک و عموم پروفیل ها و مقاطع فولادی است. از زمان اختراع پروفیل سه عامل اصلی و ثابت باعث نوسان قیمت پروفیل مبلی بوده است:

رفتار سینوسی قیمت مواد اولیه

هزینه  دستمزد

بالا رفتن هزینه های ثابت و متغیر

بیشتر بخوانید: قیمت پروفیل آلومینیوم درب و پنجره

قیمت ماده اولیه در تایین قیمت پروفیل

ماده اولیه تولید پروفیل سبک ورق روغنی است و کارخانه های تولید قوطی مبلی قادر به تولید لوله و پروفیل از ضخامت 0.3 میلیمتر تا ضخامت 2 میلیمتر هستند. همین توان تولید باعث تأثیرگزاری قیمت ورق روغنی در ضخامت های مختلف بر ماده تولیدی که همان پروفیل سبک است می شود.

کارخانجات تولید کننده لوله و پروفیل سبک حجم مصرف زیادی از ورق روغنی  در کشور را به خود اختصاص داده است. مالکان این واحد های صنفی با قیمت گذاری بر روی محصولات خود، به نوعی قیمت ورق روغنی در بازار را تعیین می کنند، قیمت گذاری های دوشنبه هر هفته در بورس بر روی ورق روغنی باعث افزایش و یا کاهش قیمت مشتقاط تولیدی از ورق روغنی می شود که پروفیل سبک با وسعت مصرف خود در دسته بزرگتری از محصولات تولیدی ورق روغنی قرار دارد.

پارس کوپال

آشنایی با پروفیل و اصطلاحات رایج

در اصطلاحات بین المللی مقاطع آهنی که با فرایند جوش‌ دوسر ورق آهنی به صورت یک تکه به شکل های مربع و مستطیل و‌ مثلثی توخالی باشند را پروفیل یا قوطی می نامند. این تنوع در سطح ‌مقطع پروفیل نشان دهنده وسعت زمینه کاربرد پروفیل سبک یا پروفیل سنگین در صنایع مختلف کشور می باشد. پروفیل ها علاوه بر سطح مقطع در ضخامت هم با یکدیگر متفاوت هستند که این تفاوت به دلیل نوع ورق استفاده شده در تولید این محصولات است.

 پروفیل به ۲ گروه تقسیم می شود.

۱- پروفیل سبک

۲- پروفیل سنگین

دلیل این تقسیم بندی به ضخامت پروفیل ارتباط دارد که ضخامت های قوطی سبک زیر ۲ میلیمتر را پروفیل سبک و ضخامت های بیش از ۲ میلیمتر را پروفیل سنگین نامیده می شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر