انواع پنجره آلومینیومی - یراق آلات آلومینیوم

انواع پنجره آلومینیومی - یراق آلات آلومینیوم

برای خرید درب و پنجره آلومینیومی درجه یک، باید براساس سلیقه شما باشد و همچنین نیازهای شما را برآورده کند.
1400/10/7
0 نظر

آشنایی با یراق آلات آلومینیوم

برای خرید درب و پنجره آلومینیومی درجه یک، باید براساس سلیقه شما باشد و همچنین نیازهای شما را برآورده کند. و باید به این نکته مهم توچه کنید که باید از یراق آلات آلومینیومی مناسب نیز استفاده کنید.

انواع پنجره آلومینیومی

در پنجره ها و نمای مدرن نوع بازشو پنجره آلومینیومی و یا نما را یراق و همچنین پروفیل مشخص می کنند. پروفیل و یراق آلات آلومینیوم متنوعی با توجه به نیاز بازار و تولید کننده ها طراحی و تولید می شوند.

انواع پنجره آلومینیومی

بیشتر بخوانید: کاربرد و ویژگی های آلومینیوم

انواع پنجره های آلومینیوم از نظر بازشو

لولایی (Hinge Window)

پنجره های آلومینیوم لولایی یکی از بیشترین کاربردها را در منزل دارد. این پنجره ها دارای یک یا چند قسمت فیکس (ثابت) و در کنار آن یک و یا چند قسمت بازشو می باشند که قسمت بازشو توسط لولا باز و بسته می شود. می توان گفت که پنجره های لولایی آلومینیوم حول یک محور ( معمولا لولا) حرکت دورانی دارند.

پنجره های آلومینیوم لولایی

پنجره کشویی ( Sliding Windows )

در این مدل پنجره ها به خاطر اینکه جای کمتری از فضای خانه را اشغال می کنند کاربرد بسیاری دارند. در این پنجره نیز ممکن است چند لنگه بازشو در کنار چند لنگه ثابت قرار بگیرد که لنگه های بازشو بر روی ریلی به سمت چپ و یا راست حرکت می کنند.

پنجره کشویی

انواع یراق آلات آلومینیوم از نظر نوع بازشو

انواع یراق آلات آلومینیوم

تک حالته (Side hung (Turn only

دو حالته Tilt & Turn

فرانسوی (French window( 1&2 sashes

لیفت اسلاید Lift & Slide

فولکس واگنی Parallel Slide

آکاردئونی Fold & Slide

انگلیسی(بیرون بازشو) Friction )Curtain Wall)

پارالل Parallel

کلنگی Tilt Sash

ونتوس Fanlight Opener

یراق آلومینیوم تک حالته

یراق آلومینیوم تک حالته در دسته یراق های آلومینیومی لولایی قرار می گیرند و نوع این یراق به شکل لولایی و بسیار ساده می باشد، به این صورت که جهت حرکت لنگه بازشو، دوران حول راستای عمودی لولا (Turn) می باشد در این مدل پنجره های آلومینیومی همیشه دستگیره در سمت مخالف لولا می باشد.

یراق آلومینیوم دوحالته

یراق آلومینیوم دو حالته در گروه یراق های آلومینیومی لولایی قرار می گیرد. یراق آلومینیوم دو حالته به ما امکان این را می دهد که لنگه را در دو جهت و یا دو محور عمودی و یا افقی باز کنیم، اما باید دقت کرد که باز کردن لنگه روی محور افقی با توجه به محدودیت ها فقط با زاویه ۲۵ درجه امکان پذیر می باشد.

ویژگی سیستم یراق آلومینیوم دوحالته باز شدن بر روی دو محور به صورت عمودی و افقی است. این سیستم به شکلی طراحی شده که مانع بسیار مقاومی در برابر نفوذ آب باران، گرد و غبار، آلودگی هوا و کاهش آلودگی می باشد. عدم لرزش و ایجاد صدا به هنگام شدت باد و باران و طوفان، بالا ترین میزان صرفه جویی در هزینه های سرمایشی و گرمایشی و استفاده از حالت دوم بازشو برای عدم درگیری با پرده ها و در عین حال گردش هوا و ثابت ماندن در حالت باز در حالت دوم حتی در هنگام وزش باد و طوفان از مزیت یراق آلومینیوم دوحالته است.

یراق آلومینیوم فرانسوی ( ۲ sashes)

در پنجره آلومینیومی با دو لنگه بازشو در مجاوت یکدیگر به شکلی که جهت بازشوها متفاوت بوده و نیز لولا ها در طرفین بوده باشند

در مقایسه با پنجره هایی که یک مولیون ثابت بین دو بازشو را دارند، این سیستم با داشتن مولیون متحرک (false mullion) بر روی بازشو دوم دارای دهانه بزرگتری است که زاویه دید وسیع با چشم اندازی زیبا را امکان پذیر می کند.

یراق لیفت اسلاید

به طور کلی پنجره ها به دو نوع لولایی و کشویی دسته بندی می شود. پنجره های کشویی نسبت به پنجره های لولایی از مزیت عدم اشغال فضا برای بازشو برخوردارند، اما پنجره های آلومینیومی لولایی از آب بندی به مراتب بهتری نسبت به پنجره های آلومینیومی کشویی برخوردارند. و به دلیل مشکل آب بندی در سیستم کشویی، با طراحی سیستم lift & Slide این نقص به مراتب بهبود یافته است.

در این سیستم هوا بندی به جای مویی که در پنجره های آلومینیومی کشویی ساده انجام می شود از طریق Gasket EPDM انجام می گیرد. اما از انجا که Gasket به دلیل اصطکاک با هم جلوی حرکت پنجره را می گیرد طراحان با ساخت یراق آلات Lift & Slide نوعی از پنجره کشویی را طراحی و ارائه کرده اند که پنجره در زمان حرکت ابتدا از محل خود بلند شده Gasket را از پروفیل جدا نموده و در هنگام قفل شدن پنجره، Gasket در گیر می شوند .

وقتی یکه دستگیره به سمت پایین چرخیده می شود رانر ها به سمت پایین می روند و لنگه تقریبا ۵ میلیمتر به بالا حرکت می کند، در این حالت Gasket لنگه با فریم در گیر نیست و پنجره به راحتی حرکت می کند. زمانی که دستگیره پنجره را به سمت بالا بچرخد، رانر ها به بالا حرکت کرده و باعث می شود لنگه ۵ میلیمتر به پایین می آید و Gasket لنگه با فریم در گیر می شود و باعث آب بندی پنجره می شود .در کل یراق لیفت اسلاید لنگه پنجره را به صورت عمودی بلند نموده به صورت افقی حرکت می دهد.( Lift & Slide )

 یراق Parallel- Slide

یراق Parallel-Slide جز یراق های آلومینیومی کشویی محسوب می شوند، با این تفاوت که پروفیل پنجره آلومینیومی از پروفیل های لولایی آلومینیوم استفاده می شود . این گروه از پنجره ها نسبت به مدل کشویی دارای فیتینگ بیشتری می باشد و از لحاظ عایق بودن در برابر صدا و گرد و غبار و نیز ائتلاف انرژی همانند پنجره های لولایی) T&T ، Turn و ..( می باشد.

بیشتر بخوانید: پروفیل آلومینیوم چیست

انواع مختلف یراق آلومینیومی  Parallel Slide

انواع مختلف یراق آلومینیومی  Parallel Slide

– Tilt & Slide Full Automatic

– Tilt & Slide Automatic

– Parallel Slide Manual

تفاوت های سه مدل یراق آلومینیومی بالا در نوع بازشدن و همچنین نیروی دست می باشد، به این صورت که در سیستم Full Automatic و Automatic پنجره می تواند در حالت Tilt باشد اما یراق Parallel به صورت کشویی می باشد و پنجره در حالت TILT قرار نمی گیرد.همچنین تفاوت سیستم Full Automatic و Automatic در این است که در سیستم Full Automatic برای باز شدن به نیروی دست کمتری نیاز است.

یراق آلومینیومی آکاردئونی

معمولا یراق آلومینیوم آکاردئونی جزو یراق آلات آلومینیومی کشویی محسوب می شود، هرچند که این یراق آلومینیومی با توجه به نوع بازشو خاصی که دارد، ترکیبی از دو سیستم کشویی و لولایی می باشد. در یراق آکاردئونی همیشه یک لنگه(لنگه Master ) به صورت لولایی باز می شود، و بقیه لنگه ها به وسیله لولا (کتابی) و رانر به صورت کشویی باز می شوند.

یراق آلومینیومی آکاردئونی

درب و پنجره های آلومینیومی آکاردئونی (Fold & Slide) عموما در مکانهایی با عرض بسیار زیاد استفاده می شوند و جالب ترین مسئله در زمان وجود این پنجره این است که در هنگام نیاز شما می توانید کل پنجره و قسمتهای میانی (اعم از پروفیل بازشو و یراق آلات و شیشه دوجداره)را به سمت کناره ها هدایت کنید و این در حالی است که در مقابل دید شما فضای پشت پنجره به طور کامل قابل رویت می باشد و هیچ قسمتی از پنجره در دید شما نخواهد بود.

پنجره دوجداره آلومینیومی آکاردئونی می تواند در خانه های ویلایی بسیار مفید باشد و جاذبه خاصی را به محل اجرای خود بدهد. همچنین این نوع پنجره می تواند در فصل زمستان فضای داخلی را کاملا ایزوله کند و در فصول دیگر در صورت باز کردن بازشو ها فضایی با دید کامل را در محل ایجاد کند.

یراق Friction (انگلیسی)

یراق Friction از پرمصرف ترین و پر کاربرد ترین یراق برای بازشو های کرتین می باشد که در صنعت در و پنجره و نما می باشد. این یراق آلومینیومی جزو یراق های لولایی محسوب می شود، و به این گونه است که این یراق با حرکت شبه دورانی حول محور افقی بالا منجر به باز شدن پنجره به سمت خارج ( outward opening ) می نماید. لازم به ذکر است که در این یراق لولا استفاده نمی گردد.

یراق آلومینیوم پارالل

در بعضی از مواقع در پروژه ها به منظور تهویه و یا موارد دیگر نیاز به بازشویی با ابعاد بزرگ و همچنین تهویه نسبتا مناسب میباشد؛ یراق پارالل این امکان را فراهم می کند. نحوه باز شدن یراق پارالل بدین گونه است که لنگه به صورت یکجاو موازی (در جهت عمود بر نما یا فریم) به اندازه ۲۱۱ میلیمتر به بیرون حرکت می کند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر