پروفیل چیست؟

پروفیل چیست؟

در صنعت ساختمان سازی از مصالح فراوانی بهره گیری می شود که هر کدام به نوعی در تکمیل شدن ساختمان نقش دارند. یکی از این مصالح که کاربرد متعددی در ساختمان سازی دارد پروفیل است . نوع ساختمانی این محصول به نام پروفیل 508 در ساخت درب و پنجره و نوع صنعتی در ساخت خودرو به کار می رود.
1400/6/21
0 نظر

پروفیل در ساختمان سازی

در صنعت ساختمان سازی از مصالح فراوانی بهره گیری می شود که هر کدام به نوعی در تکمیل شدن ساختمان نقش دارند. یکی از این مصالح که کاربرد متعددی در ساختمان سازی دارد پروفیل است که شامل دو نوع ساختمانی و صنعتی می باشد. نوع ساختمانی این محصول به نام پروفیل 508 در ساخت درب و پنجره و نوع صنعتی در ساخت خودرو به کار می رود. همچنین پروفیل ‌ها از زمان‌ های بسیار قدیم به دلیل استحکام و خواص بسیار عالی برای ساخت ‌و ساز به کار می ‌روند. به‌ جرات می ‌توان گفت در اجرای هر نوع پروژه ساختمانی یا مواردی مانند انواع پل ‌ها و زیبا سازی شهر به‌ وفور از پروفیل ‌های مختلف استفاده می‌ شود.
 
تاریخچه پیدایش
سرآغاز استفاده از این محصول فولادی تنها به چند سال پس از جنگ جهانی دوم باز میگردد. این صنعت که ابتدا در کشور آلمان نمایان گشت پس از استقبال فراوان به سایر کشورهای اروپایی انتقال یافت. در همان سال ها جمعیت ایران رو به فزونی نهاد و نیاز به ساخت خانه های جدید با استانداردهای جهانی بیش از پیش احساس شد. با توجه به اینکه ساخت خانه در گرو داشتن مصالحی چون سیمان و غیره بود دولت بر آن شد تا به تولید مصالح ساختمانی بپردازد. چوب که تا آن زمان برای ساخت درب و پنجره از محبوبیت بالایی برخوردار بود، به دلیل نبود منابع کافی کنار گذاشته شد و جای خود را به آهن و آلومینیوم داد. دولت واردات انواع آهن آلات را آغاز نمود اما با توجه به افزایش درخواست ها، ایده ساخت تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور مطرح شد.
اولین کارخانه تولید پروفیل نیز توسط شخصی به نام مانسمن به همراه برادرانش احداث شد. وی برای اولین بار رول ‌های ورق مانند را به شکل اریب سوراخ کرده و امکان ساخت مقاطع مختلف را ایجاد کرد. چندین سال بعد ساخت پروفیل پیشرفت کرده و توسط فردی به نام پیگر مقاطع توخالی و بدون درز نیز تولید شد که هر نوع پروفیل را برای کاربرد خاصی در نظر می ‌گرفتند. توسعه و ساخت پروفیل به همین منوال ادامه پیدا می‌ کرد تا اینکه بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل جهش فوق ‌العاده در جوشکاری پیشرفت آن اوج گرفت. از طرفی برای پروفیل‌ های دایره‌ ای و مستطیلی دستگاهی به نام مولر اختراع شد که سرعت تولید را افزایش داد.
مشکلی که در استفاده از پروفیل ‌ها به ‌طور گسترده وجود داشت نحوه اتصال آن بود که این موضوع نیز در سال 1937 با اختراع بست حل شد. تا امروز نیز پیشرفت و افزایش روند تولید و کیفیت پروفیل‌ ها همچنان ادامه دارد و در 25 سال گذشته تحقیقات زیادی روی این پروفیل‌ های آهنی و فولادی از نظر مقاومت در برابر شکستگی، آتش ‌سوزی، باد، سایش و خوردگی و … در آزمایشگاه‌ های مجهز، انجام ‌شده تا بتوانند هر چه بیشتر سازه را مقاوم ‌سازی کنند.
 
معرفی انواع پروفیل
در واقع پروفیل مقاطعی تو خالی از جنس آهن است که برای ساخت ‌و ساز و استحکام سازه از آن استفاده می ‌کنند. پروفیل ‌ها در شکل ‌های مختلف برای کاربردهای متفاوتی ساخته می ‌شوند. اما به‌ طور کلی می ‌توان آن‌ ها را در دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم‌ بندی کرد. با این‌ حال امروزه پروفیل ‌های گالوانیزه و کامپوزیت نیز در دسته ‌های جداگانه ‌ای قرار می ‌گیرند. در اینجا انواع پروفیل ‌ها را برایتان شرح خواهیم داد.

پروفیل ساختمانی:
به آن گروه از محصولاتی گفته می شود که در صنعت ساختمان سازی از آن ها بهره گرفته می شود. به عنوان مثال این محصول در ساخت درب و پنجره های آلومینیومی خانه ها سهم بسزایی دارد. نوع ساختمانی شامل چند شکل است:
نورد گرم:این محصول از نورد گرم شمش فولادی ساخته شده و قوطی شکل است.نورد سرد:این نوع با شکل دادن ورق های فولادی با استفاده از روش خم کردن و پرس تولید می شود. محصولات تولید شده با این روش جهت کارهای سبک ساختمانی مانند ناودانی، تیرهای تکیه گاه سقف کاذب و چارچوب درهای ساختمان مناسب هستند.مرکب:این مدل از به هم پیوستن و ترکیب دو نوع سرد و گرم به وجود می آید.
 
پروفیل صنعتی:
همان طور که مشخص است این محصول در صنایع گوناگون مانند خودرو سازی و نظامی به عنوان ضمایم صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت خودروسازی از اشکال قوطی مربعی و مربع مستطیلی استفاده می شود. در سطوح مختلف صنعتی توجه به خصوصیت های مکانیکی و الکتریکی از اهمیت بالایی بهره مند بوده و در این راستا دانش فنی، تجربه کاری و امکانات تولیدی در جایگاه برگزیده ای قرار می گیرند به نحوی که توانایی تولید قطعات خاص با ویژگی های مشخص برای هر تولید کننده ساختمانی امکان پذیر نخواهد بود. پروفیل ‌های صنعتی که در بخش تولیدات صنعتی مانند خودروسازی و یا ساخت وسایل نظامی برای ساخت قطعات صنعتی به کار می ‌روند، در این نوع تولیدات خصوصیات مکانیکی و الکتریکی مقاطع اهمیت بالایی داشته و دانش فنی و تجهیزات موجود در کارگاه ‌های تولیدی پروفیل‌ های صنعتی حرف اول را می ‌زنند. به همین دلیل، هر کارگاهی قادر به تولید آن ‌ها نمی ‌باشد. 
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر