پروفیل آلومینیوم ریلی - انواع پروفیل آلومینیوم - parscoopal

پروفیل آلومینیوم ریلی - انواع پروفیل آلومینیوم - parscoopal

ریل های آلومینیومی معمولا در معماری و اجزای ساختمان ها به کار می رود. این نوع پروفیل آلومینیومی در ریل های درب کشویی و پنجره های آلومینیومی استفاده می شود و در اندازه ها و شکل های مختلف ساخته می شوند.
1400/10/14
0 نظر

پروفیل آلومینیوم ریلی

ریل های آلومینیومی معمولا در معماری و اجزای ساختمان ها  به کار می رود. این نوع پروفیل آلومینیومی در ریل های درب کشویی و پنجره های آلومینیومی استفاده می شود و در اندازه ها و شکل های مختلف ساخته می شوند.

بیشتر در گذشته برای تولید ریل های درب و پنجره از آهن استفاده می شد. اما استفاده از آهن به عنوان ریل درب و پنجره مزایا و معایب خاص خود را دارد. آهن فلزی محکم است اما در شرایط آب و هوایی مرطوب به شدت اکسید شده و زنگ می زند. آسیب پذیری شدید قطعات آهنی در آب و هوای مرطوب و بارانی باعث می شود تا نتوان از آن ها استفاده کرد.

پروفیل آلومینیوم ریلی

آلومینیوم فلزی با قابلیت های متعددی که دارد. آلومینیوم با این که مقاومت بالایی در برابر اکسید شدن و پوسیدگی دارد، استحکام بالایی نیز دارد. این ویژگی فلز آلومینیوم باعث شده است تا نظر سازندگان قطعات را برای تولید ابزار و قطعات مختلف از جمله ریل های آلومینیومی را به خود جلب کند.

بیشتر بخوانید: ویژگی های درب و پنجره آلومینیومی

انتخاب آلیاژ آلومینیوم برای تولید پروفیل آلومینیوم ریلی

آلومینیوم آلیاژهای زیادی دارد که هر گروه هم ویژگی های خاص خود را دارد. این که کدام آلیاژ آلومینیوم مناسب برای اکسترود پروفیل آلومینیوم مورد نظرتان است بستگی به این دارد که چه انتظاری از آن پروفیل اکستروژن داریم.

انواع آلیاژهای آلومینیوم

آلیاژ 6063 و 6061 آلومینیوم از پرمصرف ترین آلیاژ های آلومینیومی محسوب می شود. این آلیاژ آلومینیوم ویژگی های منحصر به فردی دارد و دارای استحکام قابل قبولی است.

استفاده از پروفیل شیاردار به عنوان ریل

پروفیل شیاردار آلومینیوم

پروفیل شیاردار آلومینیوم پروفیلی بسیار کاربردی و چند منظوره است. این پروفیل های آلومینیومی را با استفاده از یراق آلات مناسب می توان به عنوان ریل استفاده کرد.

از مزایای استفاده از پروفیل شیاردار به عنوان ریل این است که می توان با اتصالات پروفیل شیاردار، ریل مورد نظر را به دیگر قطعات سازه مورد نظر متصل کرد.

همچنین پروفیل های شیاردار قابلیت این را دارند که در کاربردهای دیگر هم مورد استفاده قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: انواع درب آلومینیومی

پروفیل ساختمانی آلومینیوم

پروفیل ساختمانی آلومینیوم را می توان به هر شکل مقطع و کاربردی تولید کرد و با پوشش های سطحی مختلف رنگ های پودری الکترو استاتیک و پوشش های اندایزینگ در افکت های پولیشینگ و براشینگ رنگ آمیزی کرد تا سطح زیبا، خاص و مقاوم داشته باشد. این فرآیند باعث می شود پروفیل های آلومینیوم برعکس مواد دیگر دچار زنگ زدگی، پوسته پوسته شدن رنگ و یا محو شدن رنگ به مرور زمان و در شرایط بد آب و هوایی نشود. پروفیل آلومینیوم یکی از مصالح سازگار با محیط زیست است که کاربردی بسیار دارد.

کاربرد پروفیل درب و پنجره آلومینیوم در صنعت ساختمان

کاربرد پروفیل درب و پنجره آلومینیوم در صنعت ساختمان

پروفیل های آلومینیوم اکسترود شده بخش بزرگی از صنعت ساختمان هستند. در ساخت و ساز، پروفیل آلومینیوم در برابر تغییر شکل ناشی از فشار زیاد مقاومت نشان می دهد. از این پروفیل ها در نرده ها، اسکلت ساختمان، سایه بان ها، کاربردهای سازه ای و پروفیل درب و پنجره آلومینیوم استفاده می شود. این پروفیل ها به خاطر انعطاف پذیری که دارند می توانند  بار، ضربه یا هرگونه فشاری را تحمل کنند. همچنین استفاده از پروفیل های آلومینیومی ترمال بریک درساخت درب و پنجره اجازه نمی دهد گرما از طریق فریم های درب و پنجره عبور کند در نتیجه به  بهره وری انرژی کمک می کند.

بیشتر بخوانید: انواع پنجره آلومینیومی

تولید پروفیل آلومینیوم ریلی

پیشگرم کردن بیلت آلومینیوم

بر اساس مشخصاتی که دارد پروفیل آلومینیوم ریلی و یا شیاردار، بیلت آلومینیوم به طول مورد نظر بریده می ‌شود. سپس به داخل تونل گرم‌ کننده ‌ی پرس اکسترود آلومینیوم ارسال شده که شمشال را تا حدود ٩٠٠ درجه فارنهایت حرارت می ‌دهد. دمای دقیق به ترکیب آلومینیوم بستگی دارد.

اکسترود

بعد از حرارت‌ دهی، برای جلوگیری از چسبیدن، بیلت آلومینیوم با یک روان‌ ساز پوشش‌ دهی می‌ شود. سپس در یک کلاف که مجموع ه‌ای از قالب‌ ها مطابق با مشخصات مورد نظر مشتری است در یک خط قرار داده می ‌شود. بیلت آلومینیوم به وسیلۀ سنبه ‌ای مخصوص و با فشاری معادل ۱۶۰۰ الی ۶۰۰۰ تن از درون قالب‌ های اکستروژن آلومینیوم رد می‌ شود. ثابت نگه داشتن دما در طول فرایند نکته‌ ی مهمی است.

پروفیل ریلی اکستروژن

پروفیل ریلی از آلیاژهای قابل عملیات حرارتی مانند  Aimgsil AIMgsi0 تولید مي شوند. آلیاژهای عملیات حرارتی ناپذیر، مثل Aimg3 نقش کوچکی در تولید پروفیل ايفا مي کند. قابلیت اکستروژن آلومینیوم عالی به همراه خواص مکانیکی مطلوب، ظاهری زیباتر و مقاومت خوردگی بیشتر باعث شده است که مقاطع اکسترود شده آلومینیوم موقعیت عالی تری نسبت به مقاطع جنس های دیگر به دست آورند.

اکسترون مقاطع، مشکلات خاصی را در طراحی و تولید قالب آلومینیوم ايجاد مي كند از جمله تعبين ابعاد صحيح حفره قالب، لقي های مجاز و طول بسترهای مناسب، این مباحث به طور مفصل در  مقاله ی پرس اکستروژن آلومینیوم مورد بحث قرار خواهد گرفت.

انجام آزمایش های فیزیکی و مکانیکی پروفیل آلومینیوم ریلی

تولید پروفیل آلومینیوم ریلی

آزمایش های مکانیکی اکثر مواقع بر روی نمونه های استخراج شده از انتهای یک محصول اکسترودی انجام می شود، گرچه گاهی اوقات برای اثبات هر گونه تغییر خواصی در طول محصول، نمونه هایی نیز از سه موضع مختلف آن (مثلا ابتدا، وسط و انتها) برداشته و آزمایش می شود.

تولید پروفیل آلومینیوم ریلی عملیاتی است که در آن بیلت آلومینیوم گداخته با اعمال فشار و حرارت از درون مجموعه ‌ای از قالب‌ های اکستروژن آلومینیوم از پیش طراحی ‌شده با فشار عبور می ‌کند. فرایند تولید پروفیل آلومینیوم مشابه چسب حرارتی تفنگی است. بیلت آلومینیوم به شکل استوانه ‌ای است که طول آن معمولاً در حدود تقریبا ٦ متر و قطرش، بسته به الزامات تولید کننده متغیر است.

مقاطع اکسترودی پروفیل های آلومینیومی و شیاردار، عموما از آلیاژهای آلومینیوم نرم و نیمه سخت و برخی آلیاژهای عملیات حرارتی ناپذیر تولید می شوند. این مقاطع با توجه به میزان مشکل بودن تولیدشان بصورت نشان داده شده در تصویر روبه رو دسته بندی می شوند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر