پروفیل صنعتی چیست؟ - ویژگی پروفیل صنعتی آلومینیوم - پارس کوپال

پروفیل صنعتی چیست؟ - ویژگی پروفیل صنعتی آلومینیوم - پارس کوپال

پروفیل صنعتی چیست؟ - ویژگی پروفیل صنعتی آلومینیوم - پارس کوپال

در صنعت از پروفیل صنعتی سنگین برای اهداف مختلفی استفاده می شود که از نظر سختی و کیفیت از اهمیت زیادی برخوردار باشد و همچنین سایر مشخصات مانند رسانایی را دارا باشد.
1400/10/16
0 نظر

پروفیل صنعتی چیست؟

پروفیل های آلومینیوم را می توان براساس کاربرد آن ها به سه گروه تقسیم کرد:

پروفیل صنعتی چیست؟

پروفیل های ساختمانی، معماری و صنعتی.

پروفیل های ساختمانی: این پروفیل ها علی رغم وزن خالص پایین، خمش و انعطاف پذیری زیادی دارند. مثلا فریم برای پنل های خورشیدی، ساختارهای پلت فرم و ...

پروفایل های معماری: برای این کاربردها رنگ و پوشش سطحی بر روی پروفیل آلومینیوم بسیار مهم است. از پروفیل آلومینیوم صنعتی معماری برای ساخت چهارچوب پنجره ها، درها و کرتین وال ها استفاده می شود.

اهداف صنعتی: در صنعت از پروفیل صنعتی سنگین برای اهداف مختلفی استفاده می شود که از نظر سختی و کیفیت از اهمیت زیادی برخوردار باشد و همچنین سایر مشخصات مانند رسانایی را دارا باشد.

بیشتر بخوانید: انواع پروفیل آلومینیوم

تاریخچه پروفیل صنعتی

تاریخچه استفاده از پروفیل صنعتی به نوعی با تاریخ تکامل و توسعه ی فولاد در ارتباط می باشد. مفهوم پروفیل صنعتی و ساختمانی به دلیل تغییراتی که در شیوه ی زندگی انسان پدید آمد، شکل گرفت و رونق پیدا کرد. زندگی شهر و جلوه های آن که از آن جمله می توان به ساختمان های بلند و آپارتمان نشینی اشاره نمود همواره در معرض تغییرات و پیشرفت بوده است.

پروفیل صنعتی

از جمله این تغییرات در شیوه ی زندگی انسان به رواج بیشتر آپارتمان نشینی، ساختمان های بزرگ برای فروشگاه های چند منظوره، هتل ها، فرودگاه ها و ... می توان اشاره نمود. در ابتدا فولاد در فعالیت های صنعتی به کار گرفته شد و بعد از آن به فعالیت های ساختمانی راه یافت. ابتدا مقاطع به صورت دوار (لوله صنعتی و ساختمانی) بودند و رفته رفته مربع و بعد از آن مستطیل ساخته شدند.

در ابتدای کار، معمولی ترین نوع فولادها با هدف ساخت و ساز به کار رفتند و بعد از آن فولادهای پیشرفته ‌تری به مصالح ساختمانی افزوده شدند. 

ستون های چوبی و سنگی در ساختمان های عظیم تاریخی می توانند به عنوان اجداد پروفیل های صنعتی سنگین در نظر گرفته شوند.

با پیشرفت فن آوری و تولید بیشتر فولاد، پروفیل های صنعتی توانستند علاوه بر محاسنی که اجداد آن ها در صنعت و ساخت و ساز داشتند، امتیازات ویژه دیگری نیز در اختیار طراحان قرار دهند. تسهیل در ساخت و ساز Fabrication، حمل و نقل ساده ‌تر و امکان بازیابی ضایعات پروفیل صنعتی، همه و همه باعث گردید روز به روز از این محصولات استفاده بیشتری شود.

پروفیل آلومینیوم چیست؟

به فرآیند اکستروژن آلومینیوم و تبدیل ماده اولیه همان بیلت آلومینیوم به پروفیل آلومینیوم گفته می شود. ابتدا یک بیلت آلومینیوم در دمای مشخص شده گرم می شود که زیر نقطه ذوب آن است تا جریان را تسهیل کند. سپس بیلت گرم شده از طریق یک قالب فولادی با سطح مقطع مشخص با فشارعبور می کند که پروفیل با همان شکل مقطع قالب تولید می شود.

از مهمترین کاربرد پروفیل های صنعتی می توان در صنایع ساختمان به عنوان پروفیل درب و پنجره آلومینیوم و در صنایع کامپیوتری به عنوان هیت سینک وجعبه های برق، فریم و گاردهای حفاظتی، صنایع ماشین سازی، وموارد دیگراشاره کرد.

بیشتر بخوانید: کاربرد و ویژگی های آلومینیوم

ویژگی های پروفیل صنعتی چیست؟

ویژگی های پروفیل صنعتی چیست؟

مقاومت در برابر خوردگی:

 پروفیل صنعتی آلومینیوم را می توان به آلیاژهای مختلف تقسیم کرد. که سری 6 رایج ترین آن ها می باشند. تفاوت آلیاژهای مختلف این است که نسبت اجزای مختلف فلز متفاوت است. آلومینیوم در اکثر شرایط محیطی، به خصوص در برابر هوا، آب نمک، پتروشیمی ها و بسیاری از محیط های شیمیایی، مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی از خود نشان می دهد.

 رسانایی حرارتی: 

پروفیل های صنعتی آلومینیوم رسانایی گرمایی خوبی دارند، که برای وسایل گرمایشی، وسایل پخت و پز و همچنین سر سیلندر اتومبیل و رادیاتور مفید است کاهش گرمای تولید شده توسط عملیات تجهیزات.

غیر مغناطیسی: 

مشخصات پروفیل صنعتی غیرمغناطیسی بودن آن ها است که از ویژگی های مهم صنایع الکتریکی و الکترونیکی است. پروفیل های آلومینیوم به سادگی اشتعال نمی یابند، این برای کاربردهایی که شامل دست زدن یا تماس با مواد قابل اشتعال و مواد منفجره است نکته ی مهمی می باشد.

قابلیت ماشین کاری:

 قابلیت تراش پروفیل های صنعتی بسیار عالی است. قابلیت انعطاف و شکل پذیری بالا که برای طراحی پروفیل های معماری بهترین گزینه می باشد بیشترین کاربرد پروفیل های معماری در صنایع کابینت سازی برای دستگیره مخفی کابینت پایه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

قابلیت بازیافت:

 آلومینیوم قابل بازیافت است و مشخصات آلومینیوم بازیافتی تا حدودی شبیه پروفیل صنعتی است.

بیشتر بخوانید: انواع پنجره آلومینیومی

ویژگی پروفیل آلومینیوم معماری

پروفیل آلومینیوم فلزی بسیار بادوام می باشد. پروفیل آلومینیوم می تواند دمای شدید را تحمل کند و اکسید و هرگز دچار خوردگی نمی شود. و از آنجایی که آلومینیوم زیبا باقی می ماند، انتخاب ایده آلی برای مبلمان فضای باز، درب و پنجره و نمای ساختمان می باشد. آلومینیوم همچنین یک انتخاب بسیار عالی برای طراحی شهری است.

در مقایسه با فولاد ضد زنگ، براق تر و منعکس کننده تر است. و با جدیدترین جلوه و ظاهری ساده که دارد  از نظر اقتصادی به صرفه تر است. همچنین می توان از آن در محیط های مختلف استفاده کرد. همچنین ضد خوردگی است و می توان با انجام تکنیک های اتمام کاری مانند پوشش پودری و آنادایز از آن در محیط های سخت استفاده کرد. بنابراین، پروفیل صنعتی امروزه به عنوان شاخه مهمی از اکستروژن آلومینیوم برای صنایع گوناگون و اصلی ترین فلز در بازار پروفیل های صنعتی تبدیل شده است.

هیت سینک پروفیل چیست؟

هیت سینک پروفیل چیست؟

هیت سینک قطعه ای است که باعث افزایش جریان گرما و هدایت آن به خارج دستگاه های الکتریکی می شود. این کار از طریق جریان مایعی با دمای پایین در سطح هیت سینک لامپ ال ای دی که صورت پره هایی گسترده طراحی شده است انجام می شود.

مشخصات هیت سینک

1. هدایت گرمایی و الکتریکی خوب، تراکم کم حدود 2.7 کیلوگرم در متر مکعب

2. وزن کم

3. قدرت بالا

4. قابلیت انعطاف پذیری آسان

5. ماشینکاری آسان

6. مقاومت در برابر خوردگی عالی

7. غیر مغناطیسی بودن آن که از تداخل در زمینه های مغناطیسی جلوگیری می کند

8. بازیافت آسان

بیشتر بخوانید: ویژگی های درب و پنجره آلومینیومی

پروفیل صنعتی نما خشک

پروفیل آلومینیوم صنعتی برای زیر سازی لوور آلومینیومی نما استفاده می شود که هزینه آن براساس متراژ کار تعیین مشخص می شود. 

پروفیل آلومینیوم صنعتی برای صفحه های خورشیدی

فریم آلومینیوم پانل های خورشیدی و براکت نصب برای آب بندی و تعمیر اجزای باتری خورشیدی استفاده می شود. آن ها ثبات ساختاری را برای ترکیب کلی شیشه، محفظه EVA، سلول و ورق پشت، افزایش پشتیبانی و عمر مفید باتری فراهم می کنند.

صنعت روشنایی

امروزه صنایع روشنایی در فضای داخلی و فضای باز ترجیح می دهند پروفیل آلومینیوم را به عنوان متریال خود انتخاب کنند، که می توان با انجام  CNC بر روی آن ها طراحی های جذابی ایجاد کرد.

لوله آلومینیومی پرکاربردی ترین نوع پروفیل صنعتی

استاندارد لوله های آلومینیومی بسته به شکل آن ها مانند مربع، مستطیل و گرد در طیف وسیعی از اندازه های قطر خارجی موجود است. برای مثال پروفیل صنعتی لوله های گرد در گسترده ترین اندازه ها از قطر خارجی 5.8 اینچ تا 16 اینچ و ضخامت دیواره 1.16 اینچ تا 1 اینچ در دسترس هستند. لوله آلومینیومی مستطیلی و مربعی معمولاً در ابعاد کمتری نسبت به لوله های گرد وجود دارند و اندازه آن ها معمولاً  از1.2 اینچ تا 8 اینچ در هر طرف با ضخامت دیواره 1.8 اینچ برای لوله های کوچکتر تا ½ اینچ برای لوله های بزرگتر موجود می باشد.

مقاومت لوله های آلومینیومی به مقاومت آلیاژ استفاده شده، ضخامت دیواره و اندازه  لوله بستگی دارد. هرچه قطر لوله بزرگتر باشد، فشار کمتری را تحمل می کند. لوله هایی آلومینیومی از آلیاژ 6061 و 6063 طراحی و ساخته می شوند. از آلیاژ 6063 به دلیل داشتن کیفیت عالی سطح در کابردهای معماری استفاده می شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر