چرا از درب و پنجره های آلومینیومی استفاده می کنیم؟🔱 - پارس مهر

چرا از درب و پنجره های آلومینیومی استفاده می کنیم؟🔱 - پارس مهر

در ابتدا به بررسی دلیل استفاده فراگیر از آلومینیوم می پردازیم. فراوان ترین عنصر فلزی در پوسته کره زمین آلومینیوم است، تقریبا ۸% پوسته زمین را تشکیل داده است.
1401/6/2
0 نظر

چرا از درب و پنجره های آلومینیومی استفاده کنیم؟

در ابتدا به بررسی دلیل استفاده فراگیر از آلومینیوم می پردازیم. فراوان ترین عنصر فلزی در پوسته کره زمین آلومینیوم است، تقریبا ۸% پوسته زمین را تشکیل داده است. آلومینیوم  به رنگ نقره ای مایل به سفید، چکش خوار و بسیار نرم است و هیچ گونه خاصیت مغناطیسی ندارد. این فلزی با خواص مکانیکی عالی بصورت چشمگیری در بخش های مختلف صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

درب و پنجره های آلومینیومی

آلومینیوم از سایر فلزات بسیار سبک تر است، اما دارای قدرت مقاومت مکانیکی بسیار بالایی نیز هست و این خاصیت باعث شده در صنایع هوانوردی مورد استفاده قرار گیرد. مهمترین دلیل برای انتخاب آلومینیوم در ساخت درب و پنجره و نمای ساختمانی، دانسیته بسیار پایین و مقاومت خوردگی است. گفتنی است که هزینه نگهداری از اجزای آلومینیومی در ساخته های آلومینیومی مختلف از جمله درب و پنجره اندک است. 

بیشتر بخوانید: پروفیل های گلوبالوم

در و پنجره دو جداره

استفاده از درب و پنجره دو جداره به دلیل مزایای زیاد و ماندگار بسیار مورد توجه قرار گرفته است و باعث شده مزایای استفاده از در و پنجره های آلومینیومی چند برابر شود.

در و پنجره آلومینیوم از پروفیل ساخته می شود. کلمه پروفیل به معنای ثابت بودن مقطع در طولی مشخصمی باشد. پیلت آلومینیومی، تحت فشار بسیار بالا و درجه حرارت مناسب قرار می‌می گیرد. در مرحله بعد آن را از میان قالب های مخصوصی حرکت می‌دهند تا  تغییر شکل پیدا کند و به اشکال مورد نظر در ‌آید. با اعمال فرآیند حرارتی و فشار بالا روی فلز آلومینیوم، پروفیل آلومینیوم تولید می‌شود.

یکی از مهم ترین فاکتورهای مؤثر در در و پنجره دوجداره، شیشه است. ضخامت دو شیشه در این نوع درب و پنجره‌ها با هم متفاوت است، چون در این حالت اثر عایق بودن در برابر صوت بیشتر خواهد شد.

برای افزایش کیفیت شیشه دوجداره ابتدا آن را خلأ سازی می‌کنند و سپس میان آن را با  گاز آرگون پر می کنند. اگر این خلأ سازی انجام نشود کیفیت شیشه تولیدی مناسب نخواهد بود.

با استفاده از چسب مرغوب پلی سولفات در شیشه، راه‌های نفوذ کاملاً بسته می شوند. 

فاصله بین دو جداره بین ۶ تا ۲۰ میلی متر می باشد. اگر این فاصله ۱۵ میلی متر باشد، پنجره بیشترین کارایی را دارد.

مزایای درب و پنجره های آلومینیومی

1-قابل بازیافت بودن آلومینیوم

آلومینیوم بعنوان عنصری رایج در پوسته زمین، یک ماده سبز (green material) است. آلومینیوم همیشه قابل بازیافت است بوده بصورتی که تمام خصوصیات این فلز حفظ می شود. انرژی مورد نیاز برای بازیافت آلومینیوم تنها ۵٪ از انرژی مصرف شده برای تولید اولیه آن می باشد، در اینصورت یکی از سبزترین مواد در صنعت ساخت و ساز فلز آلومینیوم است و چرخه تولید و بازیافت آلومینیوم تخریبی برای محیط زیست نخواهد داشت.

پارس کوپال

2-مقاومت دربرابر تغییرات دما

درب ها و پنجره های آلومینیومی مقاومت و در نتیجه امنیت و دوام طولانی مدتی خواهند داشت. درب و پنجره های آلومینیومی در نوسانات حرارتی و تغییر دمای هوا در طولانی مدت، تاب نمی خوردند و شکل اولیه خود را از دست نمی دهند، در نتیجه استفاده از در و پنجره آلومینیومی در مناطقی که تابش آفتاب طولانی مدتی، خصوصا در طول تابستان ی درجه هوای بالایی را تجربه می کنند، گزینه مناسبی می باشد.

آلومینیوم منبسط و منقبض نمی شود پس در دمای خیلی پایین یا خیلی بالا، تغییر اندازه و فرم نخواهد داشت و به واسطه این ویژگی بودن نیاز به ایجاد هیچ فضایی بین شیشه و چارچوب آلومینیومی، امکان ایجاد عایق بندی مناسب در برابر هوا و آب وجود خواهد داشت.

3-استحکام 

قاب های آلومینیومی تحمل وزن بالایی دارند. با استفاده از این ویژگی و بدون احتمال پیچ خوردگی قاب، می توان از قاب های آلومینیومی برای ایجاد دهانه های بزرگ و استفاده از حداکثر نور طبیعی بهره برد.

4-مقاومت در برابر آتش سوزی

در آتش سوزی، پنجره ها و درب های آلومینیومی باعث گسترش آتش نمی شوند، بلکه آن را محدود می کنند. آلومینیوم برخلاف بسیاری از مواد، قسمت زیادی از گرمای تولید شده توسط آتش سوزی را جذب می کند و از بین می برد. نقطه ذوب آلومینیوم دمای ۶۶۰ درجه سانتیگراد می باشد و در صورت ذوب گازهای قابل اشتعال یا سمی تولید نمی کند.

5-حفظ امنیت ساختمان

قاب های درب و پنجره های آلومینیومی بادوام و محکم هستند و امنیت بسیار بالایی را ممکن می کنند. می توان فریم های آلومینیومی را با تعداد زیادی مکانیسم های امنیتی و لوازم جانبی تقویت و ایمن نمود.

6-تنوع در طراحی

طراحی و اجرای درست در و پنجره علاوه بر انجام عملکرد مربوط در طراحی داخلی نیز بسیار موثر است و باید طوری طراحی شود که به زیبایی داخلی و نمای خارجی ساختمان کمک کند. به دلیل انعطاف پذیری و مقاومت بالای آلومینیوم طراحی های زیاد و متنوعی امکان پذیر می باشد بدون این که از خواص مثبت و کاربردی این فلز در ساختمان کم کند.

7-عایق حرارتی

به جز موارد ذکر شده در مورد عایق بودن در گرما و سرما و عدم انتقال آتش، قاب های آلومینیوم که با پلی آمیدهای خاص عایق بندی می شوند، سطح بالایی از عایق حرارتی مناسب برای ساختمان ها را امکان پذیر می کنند که در اینصورت انتقال حرارت بین دو محیط داخل و بیرون ساختمان را تقریبا به صفر می رساند.

استفاده از درزگیر و واشر مناسب تاثیر بادهای فصلی را نیز از بین خواهد برد.

در و پنجره های دوجداره بهترین گزینه عایق حرارتی هستند که در این زمینه مورد استفاده زیادی نیز قرار می گیرند. همانطور که می دانید موثرترین اجزاء عایق شیشه ها هستند.

بیشتر بخوانید: برشکاری آلومینیوم

8-عایق صدا

عایق صدا بودن در و پنجره در محیط های پر سروصدای شهری بسیار مورد توجه است. استفاده از فریم های آلومینیومی در ساخت درب و پنجره، در کاهش انتقال صوت بین دو محیط داخل و خارج تاثیر زیادی دارد. در این مورد نیز عامل موثر در ایجاد عایق صدا شیشه ها هستند که در طراحی در و پنجره استفاده می شوند.

سپاهان درال

از مزایای دیگر در و پنجره های آلومینیومی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

9-قابلیت رنگ پذیری بالایی پروفیل آلومینیوم

10-سبک بودن درب و پنجره آلومینیوم که این گزینه در راحتی نصب، حوادث طبیعی و افزودن بار اضافی به ساختمان بسیار موثر است.

11- استفاده از در و پنجره های دوجداره آلومینیومی بهره وری انرژی خوبی برای خانواده خواهد داشت.

12-در صورت تمایل به داشتن ساختمانی کاملا ایمن می توان از گزینه در و پنجره های ضد سرقت استفاده نمود.

13-در و پنجره های آلومینیومی در حوادث طبیعی مانند زلزله یا آتش سوزی مقاومت خوبی دارند.

از معایب درب و پنجره دو جداره آلومینیومی می توان به قیمت گران پروفیل های دوجداره اشاره نمود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر