نبشی چیست؟ + کاربرد و انواع آن - پارس کوپال

نبشی چیست؟ + کاربرد و انواع آن - پارس کوپال

نبشی های آلومینیومی از آلیاژ های آلومینیومی ساخته می شوند و در برابر خوردگی مقاوم هستند.
1400/12/7
0 نظر

نبشی چیست؟

یکی از مصالح مهم و پروفیل های پرکاربرد در بخش صنعت مخصوصا در ساخت و ساز، نبشی می باشد. نبشی در صنایع مختلف مثل راهسازی، ساختمانی، برق و ... کاربرد زیادی دارند. اصطلاح نبشی از کلمه ی نبش برگرفته شده است. این کلمه به معنی کنج و پیچ می باشد. نبشی ها دو ضلع عمود برهم هستند و با توجه به شکل ظاهریشان به دو دسته V شکل و L  شکل تقسیم می شوند و به دو روش فابریک و پرسی تولید می شوند.

بیشتر بخوانید: انواع تيغه كركره برقى و كاربرد آن ها

نبشی چیست؟

نبشی ها دارای دو مشخصه، اندازه بال و ضخامت می باشند. وزن نبشی تابعی از سایز آن می باشد. به عنوان مثال نبشی 4 یعنی نبشی که اندازه ی بال آن 40 میلیمتر یا 4 سانتیمتر می باشد. معمولا در هنگام ذکر سایز، ضخامت نبشی را نیز مطرح می کنند، در این صورت اندازه ی بال را نیز به میلی ‌متر بیان می نمایند. به عنوان مثال نبشی 5 با ضخامت 4 میلی ‌متر را به صورت نبشی 4*50 نشان می دهند. اگر نبشی دارای بال های نامساوی باشد، در هنگام بیان سایز، اندازه ی هر دو بال مشخص می گردد. بعنوان مثال نبشی ۴۰*۴۰*۴ یعنی اندازه بال ها ۴۰*۴۰ است و ضخامت هر بال ۴ می باشد. نبشی ها از نمره ۳ شروع و تا نمره ۲۰ ختم می شوند.

نبشی ها در جنس های مختلف ساخته می شوند که عبارتند از:

نبشی پلاستیکی، آلومینیومی، استیل، پی وی سی، چوبی، پلی اتیلن و فولادی.

  

نبشی پرسی

در این روش نبشی ها از ورق یک تکه که از وسط عرض خم شده، ساخته می شوند. به دلیل خم شدن ورق از وسط، این نبشی ها دارای بال های مساوی هستند. درفرآیند تولید این نبشی شکل دهی سرد می باشد ،منظور از پرسی محصولی است که با فرآیند شکل دهی سرد از خط تولید تشکیل شده از قالب به دست می آید. این نوع نبشی ها، براساس استاندارد آلمانی DIN 1022 ساخته می شوند و در مواردی که ابعاد دقیقی لازم باشد کاربرد دارند.

 

نبشی فابریک

در این روش از همان ابتدای فرآیند تولید، به شکل نبشی از خط تولید خارج می شود و در تولید آن فرآیند نورد گرم به کار می رود. اصطلاح فابریک بیشتر به چیزی می گویند که به صورت مستقیم از کارخانه ساخت به دست مشتری می رسد و منظور این است که پس از بیرون آمدن از کارخانه عملیات دیگری بر روی آن انجام نشده است. نبشی فابریک نیز به همین شکل قابل استفاده در صنعت و ساختمان سازی از خط تولید بیرون آمده است. این نبشی بر اساس استاندارد GOST تولید می گردد.

 

بیشتر بخوانید: پنجره آلومینیومی ترمال بریک

 

کاربرد نبشی

کاربرد نبشی

نبشی در ساختمان سازی کاربرد بیشتری دارد اما استفاده های صنعتی فراوانی نیز از آن صورت میگیرد. نبشی ها در ساختمان سازی ، برای مهار دیوار ( که به این عمل، نبشی کشی می گویند)، در چارچوب های ساده درب و پنجره، برای اتصالات تیرآهن ها و همچنین در ساخت ستونها و خرپاهای به کار رفته در اسکلت فلزی کاربرد زیادی دارند.

از دیگر کاربردهای نبشی در صنایع مختلف، می توان موارد زیر را ذکر کرد:

اتصالات پل ها به ستون ها

صنایع دکل سازی

ساخت ساپورت لوله در نیروگاه ها، پتروشیمی ها،خطوط لوله

ساخت قفسه های آهنی

ساخت پایه

ساپورت برای سینی های کابل برق

ساخت چهارچوب ها در صنایع غذایی

 

نبشی آلومینیومی

نبشی های آلومینیومی  از آلیاژ های آلومینیومی ساخته می شوند و در برابر خوردگی مقاوم هستند. نبشی آلومینیوم ابعادی بین 50 الی 150 میلیمتر دارند.نبشی های آلومینیومی نیز مانند دیگر نبشی ها به دو صورت فابریک و پرسی تولید می شوند. نبشی فابریک به صورت اکستروژن آلومینیوم تولید می شود.

 این نوع نبشی ها دارای وزن کم و استحکام بالا، غیر مغناطیسی (به همین دلیل در دکل های برق استفاده می شوند) و دارای جوش پذیری خوب می باشند. نبشی های آلومینیومی کاربرد زیادی در ساختمان سازی و ساخت سازه های با وزن کم دارند. از ویژگی های دیگر نبشی های آلومینیومی می توان به قابلیت بازیافت آن ها اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید: انواع درب آلومینیومی

کاربرد نبشی آلومینیومی

کاربرد نبشی آلومینیومی

نبشی آلومینیومی در صنعت ساختمان سازی و عمران کاربرد فراوانی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

ساخت انواع ماشین آلات

صنعت برج سازی و ساختمان های عظیم

صنایع هوایی و دریایی

تولید خرپا

به عنوان مهار انواع دیوارها

برای اتصال ستون ها به پل ها

 

نبشی آلومینیوم رنگی

پروفیل نبشی آلومینیومی رنگی یکی از مهم ترین پروفیل آلومینیوم در صنعت ساخت و ساز می باشند که توسط تولیدکنندگان پروفیل آلومینیوم تولید می شوند و در انواع مختلف رنگ های آندایزینگ و رنگ پودری قابل تولید هستند و در ساخت انواع دکل های نیرو برق، تولید خرپا، انواع ماشین آلات، فونداسیون و ... کاربرد دارند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر