💥یراق آلات پنجره کشویی - گروه صنعتی پارس کوپال

💥یراق آلات پنجره کشویی - گروه صنعتی پارس کوپال

واژه «یراق» زمانی که انسان توانست فلزات را ذوب کند و با استفاده از آن‌ها ابزارآلات مورد نیاز زندگی خود را بسازد به وجود آمد و در ابتدا فقط برای افسار و زین متصل به اسب و چهارپایان به کار می‌رفت.
1401/5/1
0 نظر

یراق آلات پنجره کشویی

یراق آلات آلومینوم

واژه «یراق» زمانی که انسان توانست فلزات را ذوب کند و با استفاده از آن‌ها ابزارآلات مورد نیاز زندگی خود را بسازد به وجود آمد و در ابتدا فقط برای افسار و زین متصل به اسب و چهارپایان به کار می‌رفت. با به وجود آمدن انواع سلاح، از عبارت «یراق» برای مدل‌های خاصی از سلاح از جمله جنگ‌افزارهای فلزی مانند شمشیر و نیزه بکار می رفت.

یراق آلات پنجره کشویی

اما امروزه «یراق و یراق آلات» ابزارهای فلزی است که با ذوب فلز و شکل گرفتن آن در قالب‌های مختلف، ساخته و آبکاری می‌شوند و شامل تمامی ابزارها و تزئینات جانبی به کار رفته در وسایل اطراف ما شده است. از یراق آلات برای تولید مبل، کابینت، سرویس‌های بهداشتی، ابزارهای فنی، تجهیزات مهندسی و همه موارد مشابه استفاده می‌شود. یراق آلات استفاده از بسیاری لوازم را برای ما ساده کرده است.

بیشتر بخوانید: درب و پنجره آلومینیومی

استفاده از یراق آلات دو دلیل دارد:

1. استفاده از یراق آلات برای زیبایی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای یراق آلات زیبایی آن‌ها است. مثلا یک درب، یک پنجره دوجداره، یک کابینت یا یک کمد نیاز به دستگیره‌هایی دارد که در انواع و اشکال مختلف در بازار وجود دارد و علاوه بر کارآیی، به زیبایی ظاهری در کمک می‌کند.

در مورد درب و پنجره های دوجداره، انواع مختلف لولاها و دستگیره‌ها باعث تغییر سبک و جهت باز و بسته شدن پنجره‌ها می شوند. 

2. استفاده از یراق آلات برای آسان‌ شدن کاربرد وسایل

برای توضیح این مطلب به باز و بسته شدن و روان بودن پنجره دوجداره به هنگام باز و بسته شدن با استفاده از انواع لولاها می توان اشاره کرد.

یراق آلات پنجره دوجداره کشویی

حرکت لنگه پنجره کشویی مثل پنجره های لولایی به صورت چرخشی نیست و لنگه سوار بر چرخ ها یا غلتک های کشویی در یک مسیر مستقیم به سمت چپ یا راست حرکت می کند. با توجه به اینکه حرکت لنگه پنجره باید به آسانی انجام شود، امکان استفاده از نوارهای درزبندی لاستیکی در پنجره های کشویی وجود ندارد و برای آب بندی از نوارهای مویی پرزدار استفاده می شود.

به همین دلیل ضریب عایق در پنجره های کشویی کمتر از پنجره های دوجداره لولایی است. به عکس در پنجره های کشویی لنگه حرکت خطی دارد، بار خمشی وجود ندارد و امکان استفاده از پنجره با ابعاد بزرگتر به نسبت سیستم لولایی وجود دارد.

 ریل آلومینیومی 

مسیر حرکت لنگه کشویی به چپ و راست، بوسیله پروفیل ریل آلومینیومی آماده می شود. ریل های آلومینیومی شکل های متفاوتی دارند و نمی توان هر ریلی را برای هر برند استفاده کرد. باید طراحی ریل آلومینیومی به صورتی باشد که مقاومت و استحکام لازم در برابر وزن لنگه را داشته باشد. 

در صورت تغییر شکل داده و یا آسیب آسیب ریل می توان گفت علت بوجود آمدن این وضعیت عدم همخوانی چرخ کشویی با ریل و یا ایراد در چرخ های کشویی باشد. البته امکان تعویض ریل های قدیمی پس از مونتاژ وجود دارد. 

ریل های موجود در بازار شاخه های 6 متری است.

تولید یراق آلات پنجره کشویی

چرخ یا غلتک کشویی

چرخ های کشویی جابه جایی لنگه به روی پروفیل ریل آلومینیومی را انجام می دهند و باید وزن لنگه را هم تحمل کنند. این چرخ ها برای تحمل وزن بیشتر معمولا دو بلبرینگ دارند. مکانیزم و طراحی غلتک های پنجره کشویی قابلیت رگلاژ چند میلیمتری را دارد. جنس چرخ های  پنجره کشویی از مواد پلیمری مثل پلی آمید یا از جنس برنج است. 

بسته به تعداد دفعات بازو بسته شدن لنگه کشویی لازم است چرخ ها پس از دو الی سه سال تعویض گردند و برای این کار باید پنجره باز شود.

غلطک پنجره ریلی از نظر تحمل وزن، جنس غلطک و تعداد غلطک تقسیم بندی می شود.

نوار مویی پرزدار

همانطور که ذکر شد در پنجره های کشویی امکان استفاده از نوار لاستیکی وجود ندارد و از نوارهای مویی پرزدار استفاده می شود. نوار مویی پرزدار، نواری پلاستیکی است که الیاف بسیار نازکی به روی آن تعبیه شده است. میزان عایق پنجره های کشویی با تراکم پرز بکار رفته در این نوار تاثیر مستقیم دارد. 

در صورت استفاده از نوارهای مویی با تراکم پرز پایین، آلودگی صوتی و سایر ذرات معلق به داخل خانه یا محل کار منتقل می شود. این نوارها باید قبل از مرحله جوش پروفیل به روی لنگه پنجره مونتاژ شود و بعد از آن قابلیت جداسازی یا تعویض را ندارد. 

مشخصات فنی نوارهای مویی شامل ابعاد عرض نوار پلاستیکی، ارتفاع پرز و تراکم پرز می باشد که در برندهای مختلف متفاوت است.

اسپانیولت کشویی پنجره 

اسپانیولت ها در پنجره های کشویی مانند اسپانیولت های لولایی برای قفل شدن پنجره بکار می رود. تفاوت اسپانیولت پنجره کشویی با اسپانیولت پنجره لولایی در شکل پیم های قفل شونده آن است. این دو در بیشتر موارد مشخصات فنی اسپانیولت های کشویی مشابهی دارند و لازم است به سایز ارتفاع اسپانیولت و همچنین آلیاژ آن که به روی آن حک شده توجه شود. 

بی‌کیفیت بودن آلیاژ مورد استفاده در یراق اسپانیولت باعث افزایش فشار بیشتر بر روی دستگیره‌های در خواهد شد و آن را از کار می‌اندازد.

اسپانیولت های کشویی از سایز 400 میلیمتر تا سایز 2200 ختم در بازار وجود دارد. باید قطعات متحرک اسپانیولت های کشویی هر یکسال یکبار گریس کاری شود. رگلاژ و نصب درست آن موجب افزایش کارایی و عایق بندی درب و پنجره ریلی دوجداره می شود. 

زبانه مقابل اسپانیولت کشویی (زاماک کشویی)

زبانه مقابل کشویی مکمل اسپانیولت کشویی است و با مکمل اسپانیولت لولایی کاملا متفاوت است. زاماک پنجره کشویی اشکال متفاوتی دارد. جنس زاماک فلز آهنی میباشد که به روی پروفیل قاب کشویی مونتاژ می شود.

شکشتن یا آسیب دیدن این قطعه به ندرت اتفاق می افتد اما در صورت نیاز قابل تعویض و جایگزینی است.

زبانه قفل چه بلند و چه کوتاه باشد، باید به طوری نصب شود تا در هنگام باز و بسته شدن، پنجره در جای خود ثابت شود. 

دستگیره پنجره کشویی

دستگیره پنجره کشویی مانند دستگیره پنجره لولایی نقش اهرم را برای باز و بسته نمودن لنگه انجام می دهد. در پنجره های کشویی می توان از دو نوع دستگیره اهرمی ساده و هم سطح استفاده کرد. دستگیره پنجره هم سطح کشویی یا پنهان پس از قفل شدن کاملا با سطح پروفیل مماس می شود و در موقع باز و بسته شدن پرده های کرکره ای گیر نمی کند. 

انتخاب دستگیره مناسب برای در و پنجره، باعث افزایش طول عمر در و پنجره و حتی اسپانیولت خواهد شد. با دستگیره‌های بلندتر، فشار کمتری به اسپانیولت وارد می شود. همچنین دستگیره هایی که دارای اهرم توپُر هستند کیفیت بهتری دارند.

ضخامت صفحه اصلی دستگیره و ماشین‌کاری اتصال اهرم به صفحه اصلی که باعث آسان‌تر شدن حرکت می‌شود موارد بعدی قابل توجه در انتخاب دستگیره مناسب است. به علاوه، کیفیت آلیاژ استفاده شده در ساخت شفت چهار پهلو هم دارای اهمیت می باشد.

اگر فنر جنس مناسبی نداشته باشد، عملکرد اهرم در زاویه قائم تغییر خواهد کرد. مورد آخر، زهوار جای پیچ است که باید استحکام و مقاومت کافی و بالایی در برابر شکستگی و خرد شدن داشته باشد.

بیشتر بخوانید: یراق آلات آلومینیوم

درپوش پلاستیکی پشت لنگه کشویی

به منظور افزایش ضریب امنیت پنجره کشویی در مقابل سرقت و جلوگیری از لرزش پنجره هنگام وزش باد، روی پروفیل کاور پشت لنگه کشویی قطعه ای پلاستیک قرار می گیرد. برای رگلاژ یا تعمیر لازم است لنگه کشویی از جای خود خارج شود پس باید درپوش پلاستیکی پشت لنگه کشویی برداشته شود. درپوش پلاستیکی پشت لنگه کشویی نیز برای هر برند پروفیلی متفاوت است و در رنگ های سفید، قهوه ای و طوسی تولید و عرضه می شود. کار دیگر درپوش پلاستیکی پشت لنگه کشویی جلوگیری از خروج کاور پشت لنگه است.

فروش یراق آلات پنجره کشویی

قطعه عایق قاب کشویی

پس از بسته شدن لنگه پنجره، فضای باز بین لنگه کشویی و قاب کشویی بوسیله قطعه عایق قاب کشویی تک ریل بسته می شود تا از ورود هر نوع آلودگی به داخل جلوگیری کند. این قطعه شیارهایی دارد که نوار مویی پرزدار به روی آن نصب می شود عایق بندی بهتر انجام شود. هر لنگه پنجره کشویی دو عدد قطعه عایق قاب کشویی دارد. جنس این قطعه از پلاستیک است و توسط پیچ روی شیار پروفیل قاب بسته می شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر