✅کدام یراق آلات برای پنجره بهتر هستند؟ - گروه صنعتی پارس کوپال

✅کدام یراق آلات برای پنجره بهتر هستند؟ - گروه صنعتی پارس کوپال

یراق آلات اعضای فرعی و کوچکتر درها و پنجره ها هستند که بدون وجود این اعضا استفاده از اجزای اصلی امکان پذیر نیست.
1401/6/2
0 نظر

کدام یراق آلات برای پنجره بهتر هستند؟

یراق آلات اعضای فرعی و کوچکتر درها و پنجره ها هستند که بدون وجود این اعضا استفاده از اجزای اصلی امکان پذیر نیست. بیشترین نقش یراق آلات پنجره در شکل ظاهری باز و بسته شدن پنجره و کنترل نفوذ هوا به فضای داخلی که به کیفیت و عملکرد درست یراق آلات مصرفی در پنجره بستگی جدی دارد.

کدام یراق آلات برای پنجره بهتر هستند

زیبایی یراق آلات نیز مورد دیگری است که به دلیل قرار گرفتن در معرض  دید قابل توجه می باشد و برای طراحی انواع و اقسام یراق آلات و عرضه به بازار زمان زیادی صرف می شود، البته تسهیل عملکرد پنجره در این طراحی ها نباید فراموش شود چون وظیفه اصلی یراق آلات آسان شدن باز و بسته کردن پنجره بصورتی است که جلوی نفوذ باد و گرد و غبار و را بگیرد و در پنجره های دوجداره قرار بر عایق بودن پنجره است.

در انتخاب پنجره مناسب و هماهنگ با طراحی داخلی و نمای ساختمان انتخاب یراق آلات هماهنگ با پنجره علاوه بر توجه به ظاهر یراق آلات نیاز به شناخت کلی نسبت به این اجزا دارد که به پاره ای از آنها می پردازیم:

بیشتر بخوانید: چرا از درب و پنجره های آلومینیومی استفاده می کنیم؟

نکاتی در انتخاب یراق آلات در و پنجره دوجداره

1-اسپانیولت

اسپانیولت از اجزای مهم و اصلی یراق آلات درب و پنجره های دوجداره است، اسپانیولت قفل در و پنجره دو جداره است و در در و پنجره های زبانه دار تعبیه شده و برای محکم کردن لنگه پنجره به به چهارچوب استفاده می شود. شکستن اسپانیولت رایج است و دلیل آن هم فشار زیاد روی اسپانیولت و دستگیره، کیفیت ساخت پایین آلیاژ سازنده آن  و نداشتن قدرت کافی فنر اسپانیولت می باشد.

پس در تهیه یراق اسپانیولت از برند های معتبر استفاده کنید که از آلیاژ با کیفیت در ساخت بهره برده باشد.

باید اسپانیولت محکم و ضخیم باشد تا به هنگام باز و بسته شدن پنجره، از رگلاژ خارج نشود .

روکش استاندارد اسپانیلوت باید حداقل 300 ساعت در برابر آب و نمک تست شده باشد تا در شرایط آب و هوایی مختلف دچار ضعف و فرسودگی نشود.

اسپانیولیت را مطابق با ابعاد و اندازه، نوع و طرح پروفیل انتخاب کنید، هر اسپانیولتی برای هر پنجره ای مناسب نیست،  چون وزن هر پنجره، بطور مستقیم بر عملکرد و دوام اسپانیولت تاثیر می گذارد. وزن بالا تر از حد تحمل اسپانیولت، باعث شکستن این قطعه خواهد شد.

2-دستگیره ها

دستگیره ها نیز از یراق آلات مهم پنجره ها هستند که برای هربار باز و بسته کردن پنجره از آن ها استفاده می کنیم، بنابراین این یراق آلات هم باید متناسب با ساختار پنجره انتخاب شوند.

یکی از نکات در انتخاب دستگیره، ارتفاع دستگیره است. اگر طول دستگیره کم باشد و دستگیره کوتاه باشد، فشار بین بازشو و فریم به اندازه کافی نخواهد بود و ب در دراز مدت فشار بیشتری به پنجره وارد خواهد شد که هم آب بندی آن به درستی صورت نمی گیرد و هم باز و بسته کردنش به آسانی انجام نمی شود.

پارس کوپال

اگر دستگیره طول بلندی داشته باشد، فشار لازم را برای باز و بسته شدن اعمال نکرده و باز و بسته کردن پنجره هم سخت می شود. اگر دستگیره دارای وزن پایینی باشد یعنی شرکت سازنده برای کم کردن هزینه از ضخامت کمی برای تولید استفاده کرده باشد، دستگیره دوام و توان کافی را نخواهند داشت و بعد از مدتی خواهد شکست.

دستگیره ها با کیفیت استانداردم دارای چندین لایه رنگ است. این رنگ کاری سبب دوام بیشتر دستگیره می شود، همچنین در صورت بروز آسیب و ضربه یا شست و شو، رنگ دستگیره به راحتی از بین نمی رود. 

صفحه ی اصلی دستگیره نیز باید ضخیم و مرغوب باشد، تا تغییر حالت ندهد و دفرمه نشود.

یک واشر پلاستیکی ای بین اهرم دستگیره و صفحه قرار می گیرد که نباید خشک و ترد باشد یعنی باید نرم و بادوام باشد.

سیلندر درب بخشی از دستگیره به حساب می آید که باید مطابق با سایز و وزن پروفیل انتخاب شود و باید از آلیاژ برنج، با روکش آلومینیومی ساخته شده باشد.

فنر دستگیره درب هم باید دارای دوام و جمع شدگی و باز شدن مناسب باشد و اهرم را تا 90 درجه باز کند.

عملکرد مناسب شفت دستگیره نیز مهم است. شفت چهار پهلویی که در داخل اسپانیولیت است، فشار زیادی را تحمل می کند و در ضمن به دستگیره هم وصل است. این شفت باید از آلیاژ با کیفیتی ساخته شده باشد تا با فشار بین دستگیره و اسپانیولت دچار تغییر شکل نشود و دوام بالایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: پروفیل های گلوبالوم

3-زاماک

زاماک برند یا نام کارخانه خاصی نیست، بلکه زاماک جنس قطعاتی است که در حال تبدیل شدن به یک غلط عام است. در واقع زاماک یک نوع آلیاژ است که برخی از قطعات مورد استفاده در صنعت از این جنس ساخته می شوند.

زاماک از روی، آلومینیوم، مس، منیزیم ساخته می شود، البته آهن، کادمیم، قلع، نیکل، کرم و منگنز نیز به مقادیر اندک در آن به کار می‏ روند. اما پایه اصلی و اساس این آلیاژ  روی است. براي تهيه آلياژ  ابتداء آلومينيوم را ذوب كرده و بعد تكه هاي مس خالص را داخل آلومینیوم مذاب می اندازند. درجه حرارت را بالا می برند تا مس در داخل الومينيوم حل شود و بقیه موارد را به ترتیب انجام می دهند.

زاماک از یراق آلات ساده و مهم در عملکرد پنجره است. زاماک یا جلو قفل، باعث می شود می شود لنگه و فریم به طور کامل روی هم چفت شوند و در رگلاژ پنجره نقش مهمی دارد.

سبک بودن زیاد و وزن کم نشان از ضعیف بودن و کیفیت پایین زاماک دارد.

سپاهان درال

4-لولای پنجره

لولا ها در انواع تک حالته و دوحالته تولید می شوند. نکته مهم و اساسی ضخامت و وزن لولاست که اگر به میزان کافی نباشد به معنی توخالی و پوک بودن این یراق بوده و در نتیجه کیفیت و دوام پایین لولا باعث ایجاد خرابی و اختلال در عملکرد پنجره خواهد شد. رنگ کاری لولا باید مقاوم باشد و با سایش و خراش های سطحی از بین نرود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر