🔱پروفیل آلومینیومی کرونت - پارس مهر

🔱پروفیل آلومینیومی کرونت - پارس مهر

پروفیل به معنای ثابت بودن مقطع در طول مشخصی است. در دنیای فلزات و ساخت و ساز، پروفیل شامل انواع مختلفی است. اصلی ‌ترین کاربرد پروفیل‌ها ساخت درب و پنجره‌ می ‌باشد.
1401/7/6
0 نظر

پروفیل آلومینیومی کرونت

پروفیل آلومینیوم چیست؟

پروفیل به معنای ثابت بودن مقطع در طول مشخصی است. در دنیای فلزات و ساخت و ساز، پروفیل شامل انواع مختلفی است. اصلی ‌ترین کاربرد پروفیل‌ها ساخت درب و پنجره‌ می ‌باشد. آلومینیوم یک نوع فلز نقره‌ای رنگ با جلای فلزی، نرم، سبک و دارای قابلیت شکل‌ پذیری زیاد است.

این پروفیل، به معنای فلزی با مقطع ثابت در طول های مختلف تولید می شود. از پروفیل آلومینیوم در پروژه های ساختمان سازی و معماری، برای ساخت انواع اسکلت فلزی به کار می رود. سطح پروفیل بر اساس کاربرد آن، با مواد مختلفی  پوشانده می شود که باعث تنوع در طرح و رنگ پروفیل می شود.

پروفیل آلومینیومی کرونت

فرآیند تولید پروفیل آلومینیوم

رایج ترین روشی که برای تولید این پروفیل از آن استفاده می کنند، روش اکستروژن است. برای تولید این پروفیل، ماده اولیه تحت فشار و حرارت قرار می گیرد. ماده اولیه مورد استفاده در این فرآیند بیلت آلومینیوم نام دارد. بعد از قرار دادن تحت فشار زیاد و حرارت، بیلت آلومینیوم را در قالب های مخصوص می ریزند و حرکت می دهند تا شکل قالب را به خود بگیرد و بعد از آن پروفیل آماده استفاده می باشد. آلیاژ های ۶۰۶۱ و ۶۰۶۳ از مهم ترین آلیاژ هایی است که در این پروفیل مورد استفاده قرار می گیرد. نوع آلیاژی مورد استفاده به نوع تولید پروفیل بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: پروفیل آلومینیومی شیاردار

ویژگی های پروفیل آلومینیوم

1-پروفیل آلومینیوم بسیار نرم و انعطاف پذیر است، به همین دلیل شکل پذیر بوده و طرح و شکل های متنوعی قابل تولید می باشد. 

2-وزن سبک و مناسب پروفیل آلومینیوم، یکی از ویژگی‌ های کاربردی آن می باشد که باعث شده استفاده های فراوانی از این فلز در صنایع هوایی صورت گیرد. 

3-با وجود اینکه وزن بسیار کمتری نسبت به فولاد دارد با این حال نسبت استحکام به وزن بالاتری دارد. این فلز در برابر خوردگی مقاوم است. 

4-عایق حرارتی خوبی است و غیر قابل اشتعال می باشد.

5-خاصیت ضد زنگ زدگی دارد. 

6-سطح آلومینیوم با قرار گرفتن در محیط آزاد اکسید می شود و از این طریق، از کل ساختار در برابر زنگ زدگی محافظت می کند.

7-عمر و داوم بالایی دارد.

8- این فلز به خاطر داشتن رنگ روشن و سفید، حس زیبایی و تمیزی بیشتری را به ساکنان ساختمان منتقل می کند.

9-نصب  آسان و سریعی دارد.

10- قابل بازیافت می باشد.

کاربرد پروفیل آلومینیوم

از پروفیل آلومینیوم در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین صنعت، صنعت ساختمانی است. مهم‌ترین فاکتورهایی که باعث استفاده از آلومینیوم در این صنعت شده است، وزن کم، شکل پذیری بالا، مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، هزینه کم برای نگهداری، عمرطولانی و عدم‌نیاز به رنگ‌کردن می‌باشد. سایر کاربردهای پروفیل آلومینیوم به ترتیب زیر است:

قوطی‌سازی و بسته‌بندی

آلومینیوم به صورت گسترده برای تولید لوازم بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این ماده برای ساخت بدنه قوطی‌های کنسرو، سر و ته قوطی‌های کنسرو، حلقه‌ها و تسمه‌ها، فویل، بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر و بسته‌بندی‌های نیمه مقاوم غذا استفاده می‌شود.

صنایع برقی

از دهه ۱۹۲۰ میلادی تا کنون، از آلومینیوم برای قسمت بالایی دکل‌های انتقال برق فشار قوی استفاده می‌شود. استحکام بالا و وزن کم آلومینیوم، امکان ساخت دکل‌های بلند و مستحکم فراهم نموده است که باعث کاهش قیمت در سیستم انتقال نیرو می‌شود. البته رساناهای تولیدی از جنس آلومینیوم، نسبت به انواع مسی آن‌ها ۲۸ درصد بزرگتر می‌باشد.

ساخت لوازم بادوام

کولرها، یخچال‌ها و فریزرها، ۳۴ درصد از کل تقاضای آلومینیوم را در بخش ساخت لوازم بادوام تشکیل می‌دهند. البته استفاده از آلومینیوم به دلیل احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در وسایل پخت وپز مثل اجاق گاز، رو به کاهش است. از آلومینیوم در تولید ماشین لباسشویی نیز استفاده می شود.

پروفیل آلومینیومی

ماشین‌ها و تجهیزات

از آلومینیوم و آلیاژهای آن برای ساخت وسایل مهندسی مختلف استفاده می‌شود. این بخش شامل صنایع کشاورزی، ساختمان سازی و تجهیزات کارخانه‌ها است. این موارد شامل لوله‌های آبیاری، نردبان‌ها، داربست‌ها، وسایل اتصالات و سخت افزارهای دیگر می باشد.

صنایع متالوژی

آلومینیوم در پروسه‌های مختلف تولید استیل به عنوان آلیاژ برای فولاد و برای استفاده در روش‌های احیایی در پوشش‌هایی همچون گالوانیزه کردن استیل، کاربرد دارد.

تولید باتری‌ها

آلومینیوم در موارد متعددی برای تولید و ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی مورد آزمایش قرار گرفته است. استفاده از باتری‌هایی با جنس آلومینیوم هوا به خصوص در ماشین‌هایی که با انرژی الکتریسیته فعالیت می کنند، گسترش یافته است.

جواهرسازی

اکسید آلومینا به صورت یاقوت و سافیر در جواهرسازی به عنوان سنگ‌های قیمتی و زینتی استفاده میشود.

پزشکی و داروسازی

در دوران باستان از عنصر آلومینیوم برای بند آوردن خون در هنگام خونریزی استفاده میشد. هنوز هم در بعضی مناطق از Alum یا همان زاج سفید به عنوان بند آوردن خون استفاده می شود. همچنین از پودر اکسید آلومینیوم مصنوعی و پودر پومیس برای برداشتن پوست‌های بیمار استفاده می‌شود. آلومینیوم به عنوان پودرهای دندانی برای تمیز کردن دندان نیز به کار می‌رود.

تولید ظرف‌های نسوز

بوکسیت‌ها به عنوان یک ماده دیرگداز کاربرد دارند. بوکسیت خام ۵ الی ۳۰ درصد رطوبت دارد و پس از خشک کردن به ۱درصد می‌رسد. مشخصات شیمیایی آن‌‌ها نسبت به کاربردهای نهایی متغیر است.

انواع پروفیل آلومینیوم بر اساس کاربرد

1-پروفیل های ساخت و ساز

مورد استفاده در قاب هایی برای پنل خورشیدی و موارد دیگر 

2-پروفیل های معماری

بیشتر برای ساخت قاب درب ها و پنجره استفاده می شود.

3-پروفیل های صنعتی

مورد استفاده در سیستم کانال های کابل ها، تهویه مطبوع ، سینک ظرفشویی و کابینت ها

انواع پنجره‌ها از جنس پروفیل‌های آلومینیومی

درب و پنجره‌های آلومینیومی با توجه به نوع پروفیل مورد استفاده، در سه نوع تقسیم بندی می شود:

آلومینیوم ساده (Normal Aluminium)

آلومینیوم ساده از 2 نوع پروفیل اس تی (ST) و کرونت (Coronet) تشکیل شده است که در این متداول هستند. تفاوت این دو نوع پروفیل در هندسه مقطع آنها می باشد. پروفیلهای کرونت شامل انواع مقاطع سیل، سیل، جنب، تابریل و وادار می شود.

ویژگی ها و مزایایی که پروفیل های اس تی نسبت به پروفیل آلومینومی دیگر به نام کرونت باعث شده که تنها پنجره آلومینیومی ساخته شده با پروفیل ST در بازار یافت شود. پنجره های کرونت بعد از مدتی استفاده به دلیل عایق نبودن، هم چنین عدم نصب قفل ها به صورت قوی، شده و از رگلاژ خارج می شود.

پنجره های ساخته شده با پروفیل ST دارای استحکام بالاتری می باشد و همچنین یراق آلات به کیفیت بهتری روی آن نصب می شود. به دلیل استفاده از نوارهای مویی و آب بند عمر آنها بیشتر است.

پارس کوپال

پنجره آلومینیومی ترمال بریک (Thermal Break Aluminum)

کارشناسان و تولیدکنندگان صنعت آلومینیوم، برای رفع مشکل عایق نبودن پنجره های آلومینیومی، نوع جدیدی از پروفیل را با نام ترمال بریک به بازار عرضه کردند. پروفیل‌های ترمال بریک در ساخت درب و پنجره‌ها کاربرد بسیاری دارند. در این نوع پروفیل‌ها، تسمه‌ای از جنس پلی آمید قرار می‌گیرد که تحمل حرارت آن تا ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد می باشد. این پروفیل قابلیت تحمل سرمای هوا را تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد دارد. در این نوع پنجره‌ها، لایه بیرونی چارچوب و لنگه از لایه داخلی آن جدا می‌شود.

همچنین با پرس شدن تسمه پلی‌آمید در بین جداره بیرونی و داخلی چارچوب  و لنگه، پروفیل‌های پنجره عایق شده و از اتلاف انرژی داخل ساختمان جلوگیری می‌شود. پروفیل‌های ترمال بریک از دو پروفیل بیرونی و داخلی تشکیل و با کمک تسمه‌ها پلی‌آمیدی به یکدیگر متصل شده‌اند. بنابراین قسمت داخلی و خارجی پنجره‌ها می‌تواند در رنگ‌های مختلفی تولید شود. درب و پنجره ترمال بریک عایق خوبی ایجاد می کند. همچنین دارای رنگ‌های بسیار زیبا و جذابی نیزز هست.

بیشتر بدانید: درب فرانسوی آلومینیومی

پنجره چوب آلومینیومی (Alu Wood)

پنجره چوب آلومینیومی از یک پروفیل ترکیبی تولید می‌شود. لایه داخلی این پنجره از جنس چوب و لایه بیرونی آن از جنس آلومینیوم است. دو طرف این پنجره‌ها با مکانیسم خاصی به هم متصل می‌شود. عایق بودن چوب در کنار ظرافت و استحکام آلومینیوم باعث ایجاد پنجره‌های بسیار لوکس و کاربردی شده است.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر