آشنایی با زهوار پنجره دو جداره - پارس کوپال

آشنایی با زهوار پنجره دو جداره - پارس کوپال

زهوار (glazing bead) پنجره دوجداره، مقطعی از جنس پروفیل یو پی وی سی، آلومینیوم است، که برای محکم و ثابت نگه داشتن شیشه بر روی سش یا فریم در و پنجره نصب می شود.
1401/1/28
0 نظر

آشنایی با زهوار پنجره دو جداره

زهوار (glazing bead) پنجره دوجداره، مقطعی از جنس پروفیل یو پی وی سی، آلومینیوم است، که برای محکم و ثابت نگه داشتن شیشه بر روی سش یا فریم در و پنجره نصب می شود. رنگ و لمینت زهوار ها می تواند متناسب با پروفیل باشد تا با ترکیب قطعات دیگر یک ظاهر معماری خوشایند ایجاد کند.

زهوار پنجره دو جداره

بعد از قرار دادن شیشه در داخل چارچوب پروفیل، زوار Upvc فارسی بر شده (برش با زاویه 45 درجه) را بر روی شیار انتهایی پروفیل قرار می دهند. با استفاده از ضربه چکش پلاستیکی، زوار کاملا بر روی پروفیل ثابت می شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با پروفیل UPVC

اتصال زهوار پنچره

برای اتصال زهوار به چهارچوب عموما از پیچ استفاده می شود. به این خاطر که در صورت شکستن شیشه و یا نیاز به تعویض امکان باز کردن زهوار وجود داشته باشد. برای ساخت زهوار آهنی از ورق سیاه و یا ورق روغنی استفاده می شود. این پروفیل با عرضی متناسب با قاب پنجره مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا برای آن که در کنار دیگر قطعات ظاهری خوشایند داشته باشد هم رنگ با قاب پنجره رنگ آمیزی می شود.

در پنجره های دو جداره ی جدید که عموما از PVC و یا UPVC ساخته می شوند همچنان از زهوار استفاده می شود ولی این زهوارها بیشتر نقش زیبایی و نگهدارنده دارند و نقش عایقی را خود شیشه ایفا می کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ورق های آلومینیومی CNC شده 

زهوار پنجره چگونه نصب می شود؟

زهوار پنجره چگونه نصب می شود؟

زوار پنجره دو جداره، دارای دندانه های ریزی است که با قرارگیری شیشه روی آن، در شیار پروفیل قرار گرفته و آن را ثابت نگه می دارد.

بعد از قرار گیری شیشه داخل فریم پروفیل، زوار را با زاویه 90 یا 45 درجه برش می دهند، و آن را روی شیار انتهایی پروفیل نصب می کنند. بعد از نصب برای جایگیری فیکس و بهتر، با استفاده از چکش پلاستیکی مخصوص، زهوار را روی پروفیل محکم می کنند.

آیا زهوار همه پروفیل ها یکسان است؟

در هر برند پروفیل، زهوار پنجره براساس نقشه صنعتی هر پروفیل (فریم، ساش، مولیون) طراحی و تولید می شود. زهوار هر برند با برند دیگر متفاوت است. یعنی زهوار پنجره وین تک قابلیت نصب بر روی پنجره ویستابست را ندارد. فاصله ای که زهوار برای جایگذاری شیشه دوجداره ایجاد می کند در هر برند پروفیل، متفاوت است. به طور مثال در پنجره وین تک ضخامت شیشه دوجداره باید برابر با 20 میلی متر و در پنجره ویستابست برابر با 22 میلی متر است.

بیشتر بخوانید: رنگ کاری روی پروفیل آلومینیوم

انواع مختلف زهوار پنجره

زوار پنجره ها بر اساس ضخامت و تعداد جداره های پنجره (لایه شیشه ها) دسته بندی می شود.

زهوار پنجره تک جداره:

زوار تک جداره به صورتی ساخته شده است که بتوان شیشه تک جداره با ابعاد 6 میل را روی آن نصب کرد. معمولا زوار تک جداره بزرگ تر از انواع دیگر زهوار ها است.

زهوار پنجره دو جداره:

این زوار استفاده بسیار زیادی برای پنجره های upvc دارد، که در آن ها دو جداره شیشه استفاده شده است. زهوار دو جداره قابلیت نصب دو شیشه با ضخامت های 20 تا 22 میلی متری را دارد.

زهوار پنجره سه جداره:

در پنجره های سه جداره، که دارای سه لایه شیشه هستند، از زوار سه جداره استفاده می شود. این زوار قابلیت نصب شیشه هایی تا 32 میلی متر را در فریم امکان پذیر می کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با اکستروژن آلومینیوم

مزایای زهوار پنجره 

مزایای زهوار پنجره

زهوار خود عایقی مناسب برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک است.

زهوار از ورود آب جلوگیری می کند.

عایق بندی صوتی را افزایش می دهد.

با شرایط آب و هوای متفاوت سازگار است.

رنگ زهوار پنجره دوجداره

پروفیل زهوار می تواند بدون رنگ بوده، و دارای رنگ معمولی upvc یعنی سفید، و یا آلومینیوم (بسته به جنس زهوار) باشد. ولی برای داشتن ظاهر بهتر در پنجره، می توان آن را به صورت لمینت و رنگی تهیه کرد تا هماهنگی لازم را با طرح و رنگ فریم پنجره داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ماندگاری گاز تزریق شده در شیشه های دوجداره پنجره آلومینیومی

انواع زهوار از نظر جنس

انواع زهوار از نظر جنس

پروفیل زهوار دو جداره  upvc

این نوع پروفیل زهوار دکوراتیو برای بخش ثابت نگه داشتن پنجره دوجداره به کار برده می شود. دو نوع نوار درزبندی مختلف در نقاط اتصال به پروفیل و شیشه استفاده می شود.

این پروفیل قابلیت اتصال به پروفیل میانی متحرک را داراست و دارای گسگت یا لاستیک سرخود می باشد.

زهوار آلومینیومی

در هر برند پروفیل، دستگاه زهوار زن پنجره براساس نقشه صنعتی هر پروفیل (فریم، سش، مولیون) طراحی و تولید می شود. مقطعی از جنس پروفیل یو پی وی سی، آلومینیوم می باشد، که برای محکم و ثابت نگه داشتن شیشه بر روی سش یا فریم در و پنجره نصب می شود. رنگ و لمینت زهوار ها می تواند متناسب با پروفیل باشد تا با ترکیب قطعات دیگر یک ظاهر معماری خوشایند ایجاد کند.

زهوار چوبی

دستگاه زهوار زن چوبی یک نوار چوبی ساخته شده از چوب راش است که در حاشیه ‌ی سازه‌ های چوبی مختلف قرار می ‌گیرد.

این مدل زهوار چوبی راش به سبب آن که دارای بدنه‌ ی ساده و بدون طرح می ‌باشد برای ساخت بسیاری از لوازم چوبی همچون قاب، ساخت دکورهای چوبی و … به کار برده می‌ شود. شما می‌ توانید دستگاه زهوار زن چوبی را در طول و ضخامت‌ های متنوعی خریداری کنید.

زهوار چوبی ام دی اف

دستگاه زهوار زن چوبی با توجه به نوع چوب درختی که در ساختار آن ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای رنج قیمتی متفاوت و گوناگونی می ‌باشد. دستگاه زهوار چوبی را در طرح ‌ها و سایزهای مختلف و برای مصرف های مختلفی می‌سازند.

شما می ‌توانید زوار مورد سلیقه خود را به نجار و تولید کننده مربوطه سفارش دهید تا با توجه به مکان و موقعیتی که می ‌خواهید آن‌ را به کار ببرید برایتان زواری با طرح و رنگ مشخص و مورد سلیقه ‌تان بسازند. دستگاه زهوار زن چوبی کاربردهای زیادی دارند:

حاشیه بعضی از دیوارها

حاشیه کمدها

حاشیه گنجه ‌ها

حاشیه بوفه ‌های چوبی

حاشیه بالا و پایین کابینت های اشپزخانه

قیمت زهوار پنجره

قیمت زهوار پنجره آهنی از آنجا که از جنس آهن ساخته شده است به صورت کیلویی مشخص می شود. زهوار پنجره در موقع ساخت درب و پنجره و توسط سازنده روی آن نصب می شود و به صورت بخشی از پنجره قیمت آن با قیمت پنجره محاسبه می شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر