✔️یراق شیشه و پنجره های آلومینیومی | سپاهان درال

✔️یراق شیشه و پنجره های آلومینیومی | سپاهان درال

واژه «یراق» زمانی که انسان توانست فلزات را ذوب کند و با استفاده از آن‌ها ابزارآلات مورد نیاز زندگی خود را بسازد به وجود آمد و در ابتدا فقط برای افسار و زین متصل به اسب و چهارپایان به کار می‌رفت.
1401/6/2
0 نظر

یراق شیشه و پنجره های آلومینیومی

واژه «یراق» زمانی که انسان توانست فلزات را ذوب کند و با استفاده از آن‌ها ابزارآلات مورد نیاز زندگی خود را بسازد به وجود آمد و در ابتدا فقط برای افسار و زین متصل به اسب و چهارپایان به کار می‌رفت. با به وجود آمدن انواع سلاح، از عبارت «یراق» برای مدل‌های خاصی از سلاح از جمله جنگ‌افزارهای فلزی مانند شمشیر و نیزه بکار می رفت.

 یراق شیشه و پنجره های آلومینیومی

اما امروزه «یراق و یراق آلات» ابزارهای فلزی است که با ذوب فلز و شکل گرفتن آن در قالب‌های مختلف، ساخته و آبکاری می‌شوند و شامل تمامی ابزارها و تزئینات جانبی به کار رفته در وسایل اطراف ما شده است. از یراق آلات برای تولید مبل، کابینت، سرویس‌های بهداشتی، ابزارهای فنی، تجهیزات مهندسی و همه موارد مشابه استفاده می‌شود. یراق آلات استفاده از بسیاری لوازم را برای ما ساده کرده است.

بیشتر بخوانید: نرده آلومینیومی

انواع یراق آلات

انواع مختلف یراق آلات براساس نوع خاص کاربرد طبقه بندی می شود که به شرح آن می پردازیم:

1. یراق آلات ساختمانی

2. یراق آلات بادی

3. یراق آلات دستی

4. یراق آلات هنری و رنگ آمیزی

5. یراق آلات هیدرولیک

6. یراق آلات برقی

7. یراق آلات دیزلی و بنزیلی

استفاده از یراق آلات دو دلیل دارد:

1. استفاده از یراق آلات برای زیبایی

2. استفاده از یراق آلات برای آسان‌ شدن کاربرد وسایل

برای توضیح این مطلب به باز و بسته شدن و روان بودن پنجره دوجداره به هنگام باز و بسته شدن با استفاده از انواع لولاها می توان اشاره کرد. 

در انتخاب یراق پنجره های آلومینیومی چند مورد را در نظر می گیریم:

1-طراحی و نوع پروفیل و محل شیارهای نصب یراق 

2-وزن قابل تحمل بازشو بر اساس یراق

3- عرض و ارتفاع پنجره

4- فشارهای وارده به بازشو شامل فشارهای مستقیم و غیرمستقیم

5-سیستم امنیتی یراق

6-نوع شیشه 

یراق آلات براساس مدل و نوع پنجره متفاوت می باشند:

یراق تک جهت (‎(TURN ONLY

یراق دو جهت بازشو (‎TURN& TILT)

یراق فرانسوی( ‎(FRANSIS

یراق سیستم های کشویی (‎(SLIDING

سیستم یراق فولکس واگنی ‎PATIO

یراق لیفت اند اسلاید ( SLIDE &LIFT)

یراق سیستم آکاردئونی ‎( SLIDE & FOLD)‏

پارس کوپال

یراق شیشه و پنجره های آلومینیومی

یراق آلات درب و پنجره آلومینیومی، اجزا و تجهیزات جانبی درب و پنجره آلومینیومی هستند که عملکرد درب و پنجره را بهبود می دهند و شامل قفل ها، گسگت، واشر، شیشه و دستگیره پنجره می باشد. این یراق آلات ساختار ساده ای دارند و عمده تفاوت آنها در نحوه طراحی و ظاهر آنهاست که بستگی به سبک طراحی درب و پنجره آلومینیومی دارد.

عمده کاربرد یراق آلات شیشه و پنجره های آلومینیومی نگهداری و حفظ وضعیت پنجره و محافظت از آنها در برابر سرقت می باشد. 

در پاره ای اوقات رنگ یراق آلات با پنجره همخوانی ندارد باید رنگ شود و این رنگ آمیزی باید با توجه به ساختار و رنگ و نوع پنجره انجام شود و در ظاهر پنجره و نمای داخلی منزل بسیار موثر خواهد بود. چند نوع یراق آلات که در پنجره های دوجداره استفاده می شود به شرح زیر می پردازیم:

1-یراق آلات درب و پنجره دوجداره

یراق آلات درب و پنجره دوجداره شامل یراق تک حالته، یراق دو حالته، یراق کشویی، یراق کشویی – لغزشی نیمه اتوماتیک، یراق کشویی – لغزشی تمام اتوماتیک و یراق تاشو می باشد. 

2-یراق اسپانیولت برای پنجره دوجداره

اسپانیولت که قفل درب نیز نامیده دارد، از مهم‌ترین اجزای یراق آلات پنجره‌ دوجداره است. کیفیت اسپانیولت به نوع آلیاژ استفاده شده در آن بستگی دارد. اگر آلیاژ مورد استفاده در یراق اسپانیولت بی کیفیت باشد،  فشار بیشتر بر روی دستگیره‌های درب وارد می شود و آن را از کار می‌اندازد.

3-دستگیره در و پنجره

انتخاب دستگیره مناسب درب و پنجره، طول عمر درب و پنجره و حتی اسپانیولت آن را افزایش می دهد. دستگیره‌های بلندتر باعث ایجاد فشار کمتری به اسپانیولت خواهد شد. دستگیره هایی که اهرم توپُر دارند کیفیت بالاتری هم خواهند داشت. 

مورد بعدی ضخامت صفحه اصلی دستگیره می باشد و همچنین و کیفیت شفت چهار پهلو است که باعث کارکرد بهتر و طولانی‌تر دستگیره‌ها می شود.

اگر جنس فنر مناسب نباشد، عملکرد اهرم در زاویه قائم تغییر خواهد کرد. 

زوار جای پیچ باید استحکام و مقاومت کافی و بالایی در برابر شکستگی و خرد داشته باشد.

4-سیلندر درب و پنجره

سیلندرهای برنجی از بهترین انواع سیلندرهای درب و پنجره، هستند، که معمولا با   آلومینیوم پوشش داده می شوند.

5-زبانه قفل پنجره دوجداره

در پنجره های دوجداره، چه زبانه قفل بلند و چه کوتاه باشد، باید به طوری نصب شود که در هنگام باز و بسته شدن پنجره در جای خود ثابت شود و درست و کامل جا بیفتند. وزن لولا حداقل باید برابر با ۱۱۰ گرم باشد که در برابر شکستن مقاوم باشد.

بیشتر بخوانید: میزان امنیت درب و پنجره های آلومینیومی

 6-انواع بازشوهای درب و پنجره دوجداره

بازشوها در انواع مختلف و با کاربردهای مختلف طراحی و تولید می شوند. انواع بازشوهای درب و پنجره دوجداره شامل بازشوهای یک حالته،‌ دوحالته، کلنگی، کشویی، فولکس واگنی، تاشو و فرانسوی است.

یراق بازشوی کلنگی طوری نصب می‌شود، که نقطه دید را از روبه‌رو به صفر می رساند. بازشوهای دو حالته برای باز شدن پنجره بر روی دو محور عمودی و افقی کاربرد دارند. بازشوهای دوحالته عایق بندی مناسبی در برابر صوت، رطوبت، باران و گرد و غبار ایجاد می کنند . این بازشوها، هزینه‌های مصرف انرژی را تا حدود زیادی کاهش می دهد.

در مواردی که با محدودیت فضا مواجه هستیم و می‌خواهیم از پنجره دوجداره کشویی استفاده کنیم به یراق آلات این نوع پنجره نیاز داریم. یراق آلات پنجره های دوجداره فولکس واگنی عایق‌بندی بسیار بالایی دارند و از پنجره‌های کشویی پرکاربردتر هستند. 

سپاهان درال

یراق آلات پنجره دوجداره کشویی

پنجره های کشویی استفاده زیادی در منازل و محیط های کاری دارند مخصوصا در مساحت های کم که از مزیت کشویی بودن این پنجره ها نهایت استفاده را برده و فضایی برای باز و بسته شدن پنجره اختصاص نمی یابد. به اختصار به یراق آلات این نوع پنجره دوجداره می پردازیم:

حرکت لنگه پنجره کشویی مثل پنجره های لولایی به صورت چرخشی نیست و لنگه سوار بر چرخ ها یا غلتک های کشویی در یک مسیر مستقیم به سمت چپ یا راست حرکت می کند. با توجه به اینکه حرکت لنگه پنجره باید به آسانی انجام شود، امکان استفاده از نوارهای درزبندی لاستیکی در پنجره های کشویی وجود ندارد و برای آب بندی از نوارهای مویی پرزدار استفاده می شود.

به همین دلیل ضریب عایق در پنجره های کشویی کمتر از پنجره های دوجداره لولایی است. به عکس در پنجره های کشویی لنگه حرکت خطی دارد، بار خمشی وجود ندارد و امکان استفاده از پنجره با ابعاد بزرگتر به نسبت سیستم لولایی وجود دارد.

 1-ریل آلومینیومی 

2-چرخ یا غلتک کشویی

3-نوار مویی پرزدار

4-اسپانیولت کشویی پنجره 

5-زبانه مقابل اسپانیولت کشویی (زاماک کشویی)

6-دستگیره پنجره کشویی

7-درپوش پلاستیکی پشت لنگه کشویی

8-قطعه عایق قاب کشویی

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر